Het spoor in Denemarken is uitgerust met ERTMS, bron: Alstom

Europese Commissie: uitrol ERTMS ligt achter op schema

De uitrol van het Europese spoorsysteem ERTMS loopt achter op schema. In april 2020 was het systeem op slechts 78 procent van de trajecten geïnstalleerd waarvan eind 2019 de oplevering voorzien was. In het Europese implementatieplan staat dat 15.682 kilometer spoor tegen 2023 gereed moest zijn. Daarvan is op dit moment slechts 38 procent gerealiseerd. Dat blijkt uit een marktonderzoek van de spoormarkt door de Europese Commissie.

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) heeft voordelen ten opzichte van de huidige, nationale systemen. Een belangrijk voordeel is grensoverschrijdende interoperabiliteit tussen EU-landen. Daarnaast zorgt ERTMS ook voor een hogere capaciteit, veiligheid en betrouwbaarheid en mogelijk verlaging van de onderhoudskosten. De uitrol van ERTMS verloopt echter niet zo soepel als gepland. Het systeem is in april 2020 op 5.906 kilometer geïnstalleerd. Dat is slechts 78 procent van de doelstelling voor eind 2019.

Dit wordt duidelijk uit het 7e spoormonitoringsrapport over de ontwikkeling van de spoormarkt van de Europese Commissie. In hetzelfde rapport bleek ook dat er de afgelopen jaren nog geen sprake is van een modal shift naar het spoor.

Trans-Europees Transport netwerk

Voor het creëren van een Trans-Europees Transport netwerk (TEN-T) is ERTMS een vereiste voor de spoorinfrastructuur. De deadline voor de uitrol van dit systeem voor het kernnetwerk is vastgesteld op 2030 en op het gehele Europese spoornetwerk tegen 2050. Daarnaast bevat het Europese uitrolplan ERTMS (ERTMS European Deployment Plan), dat is in 2017 is aangenomen door de Europese Commissie, deadlines voor de uitrol van ERTMS op sommige delen van de kernnetwerkcorridors voor de periode 2017-2023.

Volgens het Europese uitrolplan dient 15.682 kilometer tegen 2023 met het systeem te zijn uitgerust. Van deze doelstelling is in april 2020 38 procent gerealiseerd. De uitrol van ETCS, het systeem aan boord van treinen, verloopt trager dan de installatie in de spoorinfrastructuur. Op 12 procent van de kernnetwerkcorridors (6120 kilometer) was het spoorwegmaterieel met het systeem uitgerust en 63 procent met GSM-R, het communicatiesysteem voor het spoor.

Oorzaken vertragingen

Volgens het rapport van de Europese Commissie worden de meeste vertragingen veroorzaakt door ontoereikende nationale begrotingen. Daarnaast komt het voor dat spoorlijnen eerst worden gemoderniseerd, voordat ze worden uitgerust met ERTMS. Eventuele vertragingen in de werkzaamheden door langere aanbestedingsprocedures, onvoldoende kwaliteit van documentatie of gebrek aan industriële capaciteit hebben ook een negatief effect op de planning van de uitrol.

Een andere genoemde oorzaak in het rapport is dat in sommige gevallen de huidige nationale systemen nog niet zijn verouderd of dat nog een beperkte hoeveelheid rollend materieel is uitgerust met het systeem, wat kan leiden tot een gebrek aan urgentie vanuit het oogpunt van de infrastructuurbeheerder.

Lees ook:

Tijdens RailTech Europe op 30 en 31 maart en 1 april is er uitgebreid aandacht voor ERTMS en digitalisering in het spoor. Daarbij zijn onder meer presentaties van ERTMS-coördinator Matthias Ruete van de Europese Commisie, Programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts van ProRail, Jean-Michel Evangelou van UIC en Kaspars Briškens van Rail Baltica. Bezoek voor het uitgebreide programma de website van dit digitale evenement.

RailTech Europe banner

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.