Stof-Arm-Los-Trein (SALT) Voestalpine RailPro

Proeven met stofarmlostrein in Hönebach-spoortunnel geslaagd

In Duitsland zijn begin vorig jaar de regels voor het werken in tunnels aangescherpt. Daarbij dient stofvorming bij werkzaamheden te worden voorkomen en moeten dieselmotoren aan strikte normen voldoen. Om die reden voerde voestalpine Railpro vorig jaar een proef uit met een stofarmlostrein (SALT) in de Duitse Hönebach-spoortunnel tussen station Wildeck-Hönebach en Ronshausen.

De spoorleverancier voerde de test met twaalf wagons uit in het bijzijn van BG Bau, DB Cargo, de EBA en andere Duitse geïnteresseerden. Verschillende organisaties in Duitsland zoeken naar een oplossing om ballast op een veilige manier te kunnen lossen in tunnels. BG BAU is de wettelijke ongevallenverzekeraar voor de bouwsector en bouwgerelateerde diensten in Duitsland. EBA is de Duitse federale spoorwegautoriteit. Na een eerdere succesvolle proef werd er op verzoek van de partijen een tweede test uitgevoerd.

Pilot

Bij het experiment slaagde voestalpine Railpro er naar eigen zeggen in om twaalf wagons met bijna driehonderd ton ballast in nog geen half uur te lossen. De SALT draagt bij aan een beter en veiliger manier van het lossen van ballast in het spoor.

De stofdeeltjes die vrijkomen bij het lossen van de ballast hechten zich aan een exact gedoseerde waternevel, waardoor deze niet meer geïnhaleerd kunnen worden. Daarbij worden de loskleppen door middel van een afstandsbediening hydraulisch bediend, waardoor de operator niet langer op de wagon hoeft te klimmen en de ballast heel precies gelost kan worden. geïnhaleerd. De aggregaten die de hydraulische kleppen aandrijven, de waternevel genereren en de verlichting verzorgen, voldoen aan de laatste Duitse eisen met betrekking tot uitstoot van stofdeeltjes en andere schadelijke stoffen.

René Harkema, business unit manager Railtransport en Materieel bij voestalpine Railpro: “Men was zeer onder de indruk van de prestatie van onze ballastwagons. De enige teleurstelling was dat ze het jammer vonden dat de test zo snel voorbij was.” BG Bau voerde terwijl er werd gelost metingen uit. “Als ervaren meettechnicus kan ik concluderen dat het stofarmlos-systeem werkt en dat het stof bij de bron grotendeels geëlimineerd wordt”, aldus Johannes Gehring van BG Bau.

Doorontwikkeling

In navolging van de SALT I heeft voestalpine Railpro samen met de railbranche in Nederland de SALT III-wagons verder ontwikkeld om het werk van de lossers en andere spoorwerkers te verlichten en veiliger te maken. Wanneer de ballast zonder voorzorgsmaatregelen wordt gelost, komt er veelal kwartsstof vrij. Dit is schadelijk voor de longen en kan stoflongen en zelfs longkanker veroorzaken.

Om die reden heeft de spoorleverancier in samenspraak met de Nederlanse spooraannemers het SAL-systeem ontwikkeld. Tijdens het lossen, hecht de vrijkomende mist zich aan de stofdeeltjes, waardoor deze naar de grond wordt gedrukt en niet meer wordt geïnhaleerd. Daardoor ontstaat er schonere lucht voor iedereen in de directe omgeving.

Automatisering

Bij de SALT III-wagons is het continu op- en afstappen en het handmatig omzetten van de mechanische loskleppen inmiddels ook niet meer aan de orde. Dankzij toepassing van hydrauliek op de loskleppen kan de losser naast de wagon blijven lopen en zo de kleppen traploos met een simpele handbeweging bedienen.

Gedurende de ombouw zijn de ballastwagons (type Fccpps) ook direct voorzien van werkverlichting die op de wagons zorgt voor een veilige werkomgeving in spoortunnels of in de nacht. Deze wagons worden bestuurd met een bedieningskastje dat de losser meedraagt. In principe is er maar één kastje nodig om een hele serie van maximaal 36 wagons te bedienen.

Volgens voestalpine zou dit in theorie kunnen betekenen dat de ballast van bijvoorbeeld 36 wagons met één losser gelost kan worden. Een blauwe lamp op de wagons zorgt ervoor dat er verbinding gemaakt kan worden met het systeem van de wagons en het bedieningskastje van de losser.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proeven met stofarmlostrein in Hönebach-spoortunnel geslaagd | SpoorPro.nl
Stof-Arm-Los-Trein (SALT) Voestalpine RailPro

Proeven met stofarmlostrein in Hönebach-spoortunnel geslaagd

In Duitsland zijn begin vorig jaar de regels voor het werken in tunnels aangescherpt. Daarbij dient stofvorming bij werkzaamheden te worden voorkomen en moeten dieselmotoren aan strikte normen voldoen. Om die reden voerde voestalpine Railpro vorig jaar een proef uit met een stofarmlostrein (SALT) in de Duitse Hönebach-spoortunnel tussen station Wildeck-Hönebach en Ronshausen.

De spoorleverancier voerde de test met twaalf wagons uit in het bijzijn van BG Bau, DB Cargo, de EBA en andere Duitse geïnteresseerden. Verschillende organisaties in Duitsland zoeken naar een oplossing om ballast op een veilige manier te kunnen lossen in tunnels. BG BAU is de wettelijke ongevallenverzekeraar voor de bouwsector en bouwgerelateerde diensten in Duitsland. EBA is de Duitse federale spoorwegautoriteit. Na een eerdere succesvolle proef werd er op verzoek van de partijen een tweede test uitgevoerd.

Pilot

Bij het experiment slaagde voestalpine Railpro er naar eigen zeggen in om twaalf wagons met bijna driehonderd ton ballast in nog geen half uur te lossen. De SALT draagt bij aan een beter en veiliger manier van het lossen van ballast in het spoor.

De stofdeeltjes die vrijkomen bij het lossen van de ballast hechten zich aan een exact gedoseerde waternevel, waardoor deze niet meer geïnhaleerd kunnen worden. Daarbij worden de loskleppen door middel van een afstandsbediening hydraulisch bediend, waardoor de operator niet langer op de wagon hoeft te klimmen en de ballast heel precies gelost kan worden. geïnhaleerd. De aggregaten die de hydraulische kleppen aandrijven, de waternevel genereren en de verlichting verzorgen, voldoen aan de laatste Duitse eisen met betrekking tot uitstoot van stofdeeltjes en andere schadelijke stoffen.

René Harkema, business unit manager Railtransport en Materieel bij voestalpine Railpro: “Men was zeer onder de indruk van de prestatie van onze ballastwagons. De enige teleurstelling was dat ze het jammer vonden dat de test zo snel voorbij was.” BG Bau voerde terwijl er werd gelost metingen uit. “Als ervaren meettechnicus kan ik concluderen dat het stofarmlos-systeem werkt en dat het stof bij de bron grotendeels geëlimineerd wordt”, aldus Johannes Gehring van BG Bau.

Doorontwikkeling

In navolging van de SALT I heeft voestalpine Railpro samen met de railbranche in Nederland de SALT III-wagons verder ontwikkeld om het werk van de lossers en andere spoorwerkers te verlichten en veiliger te maken. Wanneer de ballast zonder voorzorgsmaatregelen wordt gelost, komt er veelal kwartsstof vrij. Dit is schadelijk voor de longen en kan stoflongen en zelfs longkanker veroorzaken.

Om die reden heeft de spoorleverancier in samenspraak met de Nederlanse spooraannemers het SAL-systeem ontwikkeld. Tijdens het lossen, hecht de vrijkomende mist zich aan de stofdeeltjes, waardoor deze naar de grond wordt gedrukt en niet meer wordt geïnhaleerd. Daardoor ontstaat er schonere lucht voor iedereen in de directe omgeving.

Automatisering

Bij de SALT III-wagons is het continu op- en afstappen en het handmatig omzetten van de mechanische loskleppen inmiddels ook niet meer aan de orde. Dankzij toepassing van hydrauliek op de loskleppen kan de losser naast de wagon blijven lopen en zo de kleppen traploos met een simpele handbeweging bedienen.

Gedurende de ombouw zijn de ballastwagons (type Fccpps) ook direct voorzien van werkverlichting die op de wagons zorgt voor een veilige werkomgeving in spoortunnels of in de nacht. Deze wagons worden bestuurd met een bedieningskastje dat de losser meedraagt. In principe is er maar één kastje nodig om een hele serie van maximaal 36 wagons te bedienen.

Volgens voestalpine zou dit in theorie kunnen betekenen dat de ballast van bijvoorbeeld 36 wagons met één losser gelost kan worden. Een blauwe lamp op de wagons zorgt ervoor dat er verbinding gemaakt kan worden met het systeem van de wagons en het bedieningskastje van de losser.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.