Stofarmlostrein, Voestalpine Railpro

Eerste ervaringen met stofarme werktrein positief

ProRail en Voestalpine Railpro hebben samen met branchepartijen een nieuwe werktrein ontwikkeld die het storten van ballast makkelijker en veel minder stoffig maakt. De Stof-Arm-Los-Trein (SALT) is bij de recente spoorvernieuwing tussen Almelo en Mariënberg voor het eerst ingezet. Met behulp van de SALT bracht Strukton Rail 56.000 ton nieuwe ballast gezond, veiliger en efficiënt in het werk.

Tijdens het lossen van ballast ontstaat stof dat schadelijk is voor de spoorwerkers en omwonenden. De nieuwe ballasttrein is bedoeld om de spoorwerker gezond en arbo-technisch verantwoord te laten werken. De nieuw ontwikkelde installatie op de trein slaat het stof met waternevel neer. Wagoneigenaar Voestalpine Railpro en ProRail werkten intensief samen met branchepartijen om deze nieuwe installatie te ontwikkelen.

Oplossingen

Tijdens de ontwikkeling van de SALT zijn de spoorwerkers gevraagd om mee te denken over oplossingen die het lossen van ballast met de ballasttrein van voestalpine Railpro veiliger en minder belastend maken. Deze zijn in het definitieve ontwerp meegenomen. Het lossen van de trein wordt nu hydraulisch aangestuurd en deze wordt bediend met behulp van een afstandsbediening. Ook is verlichting op de wagons aangebracht.

Dit brengt volgens de bedenkers ‘een geheel nieuwe werkwijze met zich mee voor het lossen van ballast’. Spoorwerkers volgden een training om met de SALT te leren lossen. In Mariënberg werd de proef op de som genomen. Op de stofreductie en de nieuwe werkwijze werd positief gereageerd. Voestalpine Railpro gaat nu al haar ballasttreinen ombouwen tot nieuwe Stofarmlostreinen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Eerste ervaringen met stofarme werktrein positief”

André van der Grift|28.07.16|12:07

Positieve actie in het kader van gezond werken en gezond blijven!

Geert Bijker|04.08.16|11:38

Goeije zaak.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.