Stofarmlostrein, Voestalpine Railpro

Spoorbedrijven starten fonds voor ‘stofarme’ ballasttrein

De spooraannemers, ProRail en Voestalpine Railpro zijn een samenwerking gestart om de hinderlijke stofwolken te verminderen die ontstaan bij het lossen van ballast bij spoorvernieuwing. Met een bijzondere financiële constructie in de vorm van een fonds spaart de spoorsector voor de ombouw van ballasttreinen tot zogenoemde StofArmLosTrein (SAL-trein).

Bij spooronderhoud en -vernieuwing is vaak nieuwe ballast nodig. Deze wordt veelal per spoor aangevoerd met behulp van ballastwagons (fccpps-wagons) waaruit de ballast rechtstreeks in het spoor gelost wordt.

Innovatie

Met de ballastwerkzaamheden komen wolken vrij van het voor de gezondheid zeer schadelijke kwartsstof. Door de inzet van de zogenoemde StofArmLosTrein (SAL-Trein), die is uitgerust met een sproei-installatie, wordt dat door een waternevel tegengegaan.

De SAL-trein, een innovatie van Voestalpine Railpro, zorgt dat de hoeveelheid fijnstof flink afneemt, waardoor die nog maar een vijfde bedraagt van de daarvoor gestelde norm. Het voorkomen van deze ongezonde situatie is veel beter dan de huidige traditionele manier van bestrijding door middel van gelaatkapjes. Bovendien profiteren eventuele omwonenden zo ook van de verminderde stofemissie.

Fonds

De ombouw van gewone fccpps-wagons tot een SAL-Trein is kostbaar. Aangezien de investering de huurprijs verhoogt, zijn aannemers minder geneigd de trein onderdeel te maken van een bieding. Immers, de gunning kan hierdoor mogelijk worden misgelopen. Hierdoor zijn er relatief weinig SAL-treinen beschikbaar.

Om daar een eind aan te maken komt er een fonds dat de ombouw van de treinen van voestalpine Railpro financiert. Het geld voor het fonds komt tot stand door de huur van de huidige SAL-trein te verhogen. ProRail houdt de kosten voor het SALT-fonds uit het aanbestedingsresultaat. Zodoende blijft de bieding van aannemers concurrerend, ongeacht het gebruik van de SAL-trein.

Beschermen werknemers

Het extra geld voor de speciale ballastttrein wordt door ProRail betaald. ProRail zal voortaan ook andere kosten voor het beschermen van werknemers tegen fijnstof of het tegengaan van fijnstof buiten biedingen houden.

De kosten vormen zo niet langer een drempel om zo gezond mogelijk te werken en concurrentieongelijkheid op basis van arbeidsomstandigheden wordt op deze wijze uitgesloten. Dit zorgt voor een gezondere manier van werken waar de gehele spoorbranche en de omgeving van het spoor baat bij heeft.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.