Spoorbrug Friesenbrücke Weener

DB start volgend jaar met sloop restanten Friesenbrücke

Deutsche Bahn verwacht volgend jaar te kunnen beginnen met de sloop van de Friesenbrücke bij Weener. Sinds de brug in 2015 werd geramd door een vrachtschip is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en het Duitse Oldenburg. Tegen 2024 zou de nieuwe brug klaar moeten zijn.

Internationaal OV-verkeer gaat nu via bussen. Treinreizigers kunnen tot Weener met de trein en moeten overstappen op een bus naar Leer. De totale reistijd is hierdoor 20 minuten langer dan voorheen. Ook rijdt er een rechtstreekse snelbus tussen Groningen en Leer. Jaarlijks ondervinden circa 255.000 grensreizigers hinder van de situatie.

Grootste van Europa

Volgens de Duitse omroep NDR moeten de plannen nog worden goedgekeurd. Daar wordt volgende week een besluit over genomen. Deutsche Bahn zou dan volgend jaar echt kunnen beginnen. De nieuwe brug moet het één van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa worden met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter.

Als de nieuwe spoorbrug er eind 2024 ligt, kunnen er tussen Groningen en het Duitse Leer weer dagelijks treinen rijden. Daarnaast is er ruimte voor een extra sneltrein op het traject. In de aanvankelijke plannen zouden treinen maar beperkt over de nieuwe brug kunnen rijden, omdat Meyer Werft, een van de grootste scheepswerven van Duitsland voor zijn schepen gebruik moet maken van de brug. Dit zou indruisen tegen de plannen van de provincie Groningen om een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen te realiseren, als onderdeel van het project Wunderline.

Duurder en later

De nieuwe oplossing houdt rekening met zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Daarnaast zal de nieuwe brug veiliger worden, waardoor de kans op aanvaring door schepen kleiner zal zijn. Hoewel Deutsche Bahn uit gaat van 2024, circuleert er volgens de NDR een rapport van de Duitse Rekenkamer waarin de nieuwe Friesenbrücke pas in 2030 wordt geopend en ruim 96 miljoen in plaats van de geplande 66 miljoen euro gaat kosten.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “DB start volgend jaar met sloop restanten Friesenbrücke”

Pat Rick|07.12.20|15:18

Het zijn bijna 3-de wereldtoestanden als het 6 jaar duurt om een gehavende brug af te breken en 10 tot 15 jaar om te herbouwen. En de reizigers al die tijd in de kou te laten staan.

Van Veldhoven zou ook in het kader van het spoorjaar 2021 een visie moeten neerleggen om de verbinding regionaal en zelfs international op te waarderen. Bijvoorbeeld met de Lelylijn en de Fehmarnbelttunnel de corridoor naar Noord-Duitsland en Skandinavië.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.