Rangeerterrein Kijfhoek met ondergaande zon

Defecte hoofdrailrem zorgt voor vertraging op emplacement Kijfhoek

Het wagenladingvervoer op emplacement Kijfhoek ondervindt momenteel hinder door een defecte hoofdrailrem. De problemen zijn volgens ProRail ontstaan tijdens vorige week uitgevoerde werkzaamheden. Door de storing neemt het Heuvelproces volgens vervoerder DB Cargo meer dan twee keer zo veel tijd in beslag. Wanneer de storing is verholpen, valt volgens ProRail moeilijk te voorspellen.

In de week van 7 tot en met 15 november is er gewerkt aan de eerste hoofdrailrem op goederenemplacement Kijfhoek. Tijdens deze werkzaamheden is de hoofdrailrem volledig uit elkaar gehaald, het frame vervangen en weer in elkaar gezet. Toen de werkzaamheden afgerond waren, bleek dat de rem niet goed meer werkte. De hoofdrailrem maakt onderdeel uit van de sorteerheuvel die wordt gebruikt om met behulp van de zwaartekracht goederentreinen opnieuw te sorteren.

Najaarspiek

De gevolgen van de storing voor het wagenladingvervoer zijn fors. De storing komt op een ongelukkig moment. Het wagenladingverkeer kent in het najaar traditiegetrouw een vervoerspiek. Er is weliswaar nog een tweede hoofdrailrem, maar de heuvelcapaciteit is door de storing gehalveerd. Goederentreinen ondervinden hierdoor flinke vertragingen. ProRail laat weten de overlast voor vervoerders te betreuren. “We onderhouden intensief contact met DB Cargo over de ontwikkelingen. We zetten alles op alles om de storing zo snel mogelijk op te lossen en kijken daarbij ook naar alternatieven in logistiek.”

Op Kijfhoek worden dagelijks 600 tot 700 wagens ‘geheuveld’ om treinen met verschillende bestemmingen samen te stellen.  Automatisch aangestuurde railremmen zorgen ervoor dat de wagens op het juiste punt tot stilstand komen nadat ze over de heuvel zijn geduwd.

Vernieuwing

De sporen en techniek van Kijfhoek dateren van eind jaren ’90, worden intensief gebruikt en zijn volgens ProRail hard aan vervanging toe. Het goederenemplacement heeft de afgelopen jaren veel te maken storingen. Naast de railremmen, spelen ook wisselstoringen het verkeer parten. In de komende jaren laat ProRail onder meer de sporen, dwarsliggers, spoorgrind en wissels op Kijfhoek vervangen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.