ProRail zet eerste stap in uitbreiding energievoorziening tractie

In de komende vijf jaar gaat spoorbeheerder ProRail de techniek in ruim de helt van zijn 250 onderstations vervangen of uitbreiden. Te beginnen met de tractietransformatoren. De aanbesteding hiervoor werd deze week gepubliceerd. Het is de eerste stap in de uitbreiding van de capaciteit van de energievoorziening voor treinen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “ProRail zet eerste stap in uitbreiding energievoorziening tractie”

Wiebe Goossen|09.04.20|13:09

Er wordt gehinkt op verschillende gedachten over die bovenleidingsspanning, maar er gebeurt maar niks. Ik zou zeggen: kies dan voor de gemakkelijkst te realiseren optie en BEGIN ER DAN OOK MEE!

Arco Sierts|09.04.20|16:11

@ Wiebe: mijn beeld is dat ambtenaren niet met vaktechnici kunnen communiceren, en andersom precies eender. Hun werelden, gezichtspunten, uitgangspunten, cultuur en taal zijn te verschillend. Er zit bovendien nog een (mis)communicatielaag tussen, die laag heet ‘management’ en dat maakt de problemen nog veel groter.
Binnen bedrijven is dit ook een serieus probleem, maar daar is altijd nog 1 bedrijfsbelang en 1 directie. Het ‘opknippen’ van het spoor heeft dit tot een mega-probleem gemaakt.

Sepsoh Erdna|16.04.20|12:27

3kV, doen want na 8 jaar heb je je geld terug verdiend. Goed voor het klimaat, klimaatdoelstellingen en portemonnee ..
En er kunnen nog meer treinen rijden, ze kunnen sneller rijden en de treinen kunnen harder rijden.

Beter nu beginnen dan wanneer het echt moet voor de klimaat doelstellingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.