Onderstation Amersfoort

ProRail zet eerste stap in uitbreiding energievoorziening tractie

In de komende vijf jaar gaat spoorbeheerder ProRail de techniek in ruim de helt van zijn 250 onderstations vervangen of uitbreiden. Te beginnen met de tractietransformatoren. De aanbesteding hiervoor werd deze week gepubliceerd. Het is de eerste stap in de uitbreiding van de capaciteit van de energievoorziening voor treinen.

Naast de tractietransformatoren, worden in een later stadium ook de hoogspanningsverdeelinrichting, de gelijkspanningsinrichting en de gelijkrichter die in elk onderstation zitten, aanbesteed. De tractie-energie voor de treinen wordt via de hoog(wissel)spanningsnetten in de circa 250 ProRail onderstations getransformeerd tot 1500 Volt gelijkspanning. In deze onderstations zitten meerdere componenten. In de komende jaren worden een groot aantal onderstations uitgebreid, verzwaard of vervangen en daarnaast moeten er een aantal nieuwe onderstations komen. Op die manier moet de energievoorziening worden voorbereid op meer treinen die ook nog eens langer en sneller zijn dan het huidige materieel.

Nat en droog

ProRail wil voor de tractietransformatoren van deze stations een raamcontract sluiten voor vijf jaar met vijf opties tot verlenging van een jaar. Naast het ontwikkelen en leveren van de componenten, moet ook het onderhoud deel gaan uitmaken van het contract.  Naar verwachting gaat het om 130 transformatoren, waarvan 90 procent een vloeistof gekoelde ‘natte’ uitvoering moet zijn. De overige 10 procent zullen transformatoren in droge uitvoering zijn.

De tractietransformatoren zijn met een Europese aanbesteding op de markt gezet. Nederlandse partijen werden hierover al met een brief van ProRail over geïnformeerd. Inschrijven op de aanbesteding kan tot en met 11 mei 2020. ProRail gaat zelf vanaf 17 juni een groep van geselecteerde gegadigden uitnodigen om mee te doen met de tender.

Noodklok

Afgelopen zomer luidde toenmalig ProRail-directeur Pier Eringa de noodklok over de energievoorziening op het spoor. De capaciteit van de onderstations zou onvoldoende zijn om meer treinen, langere treinen en nieuwere treinen te laten rijden. Om het probleem structureel aan te pakken moeten volgens het spoorbedrijf meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen zouden een maatje te klein zijn.

Ongeveer 250 onderstations voorzien de bovenleiding van het Nederlandse spoor van stroom. Deze staan op drukke trajecten ongeveer om de drie kilometer en op minder drukke verbindingen om de veertien kilometer. ProRail pleit voor een structurele aanpak van het stroomprobleem door de bovenleidingspanning op het spoornet te verhogen van 1500 naar 3000 volt. Die ingreep bespaart energie en treinen kunnen met 3kV sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Ook kunnen mogelijk hogere snelheden tot wel 200 kilometer per uur mogelijk worden gehaald.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “ProRail zet eerste stap in uitbreiding energievoorziening tractie”

Wiebe Goossen|09.04.20|13:09

Er wordt gehinkt op verschillende gedachten over die bovenleidingsspanning, maar er gebeurt maar niks. Ik zou zeggen: kies dan voor de gemakkelijkst te realiseren optie en BEGIN ER DAN OOK MEE!

Arco Sierts|09.04.20|16:11

@ Wiebe: mijn beeld is dat ambtenaren niet met vaktechnici kunnen communiceren, en andersom precies eender. Hun werelden, gezichtspunten, uitgangspunten, cultuur en taal zijn te verschillend. Er zit bovendien nog een (mis)communicatielaag tussen, die laag heet ‘management’ en dat maakt de problemen nog veel groter.
Binnen bedrijven is dit ook een serieus probleem, maar daar is altijd nog 1 bedrijfsbelang en 1 directie. Het ‘opknippen’ van het spoor heeft dit tot een mega-probleem gemaakt.

Sepsoh Erdna|16.04.20|12:27

3kV, doen want na 8 jaar heb je je geld terug verdiend. Goed voor het klimaat, klimaatdoelstellingen en portemonnee ..
En er kunnen nog meer treinen rijden, ze kunnen sneller rijden en de treinen kunnen harder rijden.

Beter nu beginnen dan wanneer het echt moet voor de klimaat doelstellingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.