Een trein van Connexxion en een containertrein op station Amersfoort

Spoorprofessor: fundering niet geschikt voor toename treinverkeer

Foto: Marieke van Gompel

De fundering van het Nederlandse spoor is niet berekend op de verwachte toename van het treinverkeer in 2030. Zo’n tachtig procent van de ondergrond van het Nederlandse spoor dateert nog uit het stoomtijdperk, zegt professor Railbouwkunde Rolf Dollevoet van de TU Delft in een interview met de Telegraaf.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Spoorprofessor: fundering niet geschikt voor toename treinverkeer”

Jan Oosterlaak|03.12.19|16:51

Vertel ik al ruim 20 jaar, maar mijn ervaring kost natuurlijk geen miljoen euro.

Pat Rick|04.12.19|11:22

Nog een reden om de Lelylijn aan te leggen: leg deze meteen aan zodat er met hoge snelheden gereden kan worden. En maak deze dan de nieuwe ruggegraat voor de verbinding met het noorden met om sommige plaatsten 4 sporen.

Het zal ook spoorknoop Zwolle ontlasten

H Spijksma|06.12.19|19:58

Dat is natuurlijk al lang bekend in het vakgebied “Baan”. Ballast werd verbeterd en er werden beton dwarsliggers toegepast. Gevolg: nog meer druk op de al gammele aarden baan.We hebben vele jaren kans gezien om de schade te beperken door het uitvoeren van doelgericht onderhoud. Waar echter de treinfrequentie sterk is verhoogd lukt dat niet meer. Het is nu zaak om technisch de ligging onder controle te krijgen door een geheel andere aanpak, mogelijk dezelfde als bij de aanlag HSL.

Arco Sierts|19.12.19|21:29

Kan iemand uitleggen waarom een hogere frequentie ineens een groot probleem wordt? Dat 2x zoveel treinen tot 2x zoveel onderhoud betekent, dat lijkt me geen hogere wiskunde. Maar waarom vereist dat ineens ingrijpende maatregelen? Die logica wil bij mij nog ff niet landen. Maar ik laat me graag overtuigen door een onderbouwd betoog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorprofessor: fundering niet geschikt voor toename treinverkeer | SpoorPro.nl
Een trein van Connexxion en een containertrein op station Amersfoort

Spoorprofessor: fundering niet geschikt voor toename treinverkeer

Foto: Marieke van Gompel

De fundering van het Nederlandse spoor is niet berekend op de verwachte toename van het treinverkeer in 2030. Zo’n tachtig procent van de ondergrond van het Nederlandse spoor dateert nog uit het stoomtijdperk, zegt professor Railbouwkunde Rolf Dollevoet van de TU Delft in een interview met de Telegraaf.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Spoorprofessor: fundering niet geschikt voor toename treinverkeer”

Jan Oosterlaak|03.12.19|16:51

Vertel ik al ruim 20 jaar, maar mijn ervaring kost natuurlijk geen miljoen euro.

Pat Rick|04.12.19|11:22

Nog een reden om de Lelylijn aan te leggen: leg deze meteen aan zodat er met hoge snelheden gereden kan worden. En maak deze dan de nieuwe ruggegraat voor de verbinding met het noorden met om sommige plaatsten 4 sporen.

Het zal ook spoorknoop Zwolle ontlasten

H Spijksma|06.12.19|19:58

Dat is natuurlijk al lang bekend in het vakgebied “Baan”. Ballast werd verbeterd en er werden beton dwarsliggers toegepast. Gevolg: nog meer druk op de al gammele aarden baan.We hebben vele jaren kans gezien om de schade te beperken door het uitvoeren van doelgericht onderhoud. Waar echter de treinfrequentie sterk is verhoogd lukt dat niet meer. Het is nu zaak om technisch de ligging onder controle te krijgen door een geheel andere aanpak, mogelijk dezelfde als bij de aanlag HSL.

Arco Sierts|19.12.19|21:29

Kan iemand uitleggen waarom een hogere frequentie ineens een groot probleem wordt? Dat 2x zoveel treinen tot 2x zoveel onderhoud betekent, dat lijkt me geen hogere wiskunde. Maar waarom vereist dat ineens ingrijpende maatregelen? Die logica wil bij mij nog ff niet landen. Maar ik laat me graag overtuigen door een onderbouwd betoog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.