Deutsche Bahn, trein

Brussel trekt 18,5 miljoen euro uit voor internationale spoorverbindingen Nederland

Nederland krijgt dit jaar 18,5 miljoen euro subsidie uit Brussel voor internationale spoorverbindingen. Het geld gaat onder meer naar de Wunderline tussen Groningen en Bremen en de spoorgoederenverbinding tussen Venlo en Kaldenkirchen. 

12,6 miljoen van de miljoenensubsidie gaat naar de snelle directe reizigerstrein tussen Groningen en Bremen, de zogeheten Wunderline. Voor de spoorgoederenverbinding tussen Venlo en Kaldenkirchen wordt 5,8 miljoen euro uitgetrokken. Daarnaast gaat er nog eens 19,5 miljoen euro subsidiegeld naar het stiller maken van goederentreinen uit buurlanden. Daar heeft Nederland baat bij omdat internationale treinen verantwoordelijk zijn voor meer dan 90 procent van het spoorgoederenvervoer over Nederlands spoor.

Verleiden

De geplande werkzaamheden zijn onderdeel van het plan van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat om twee miljoen reizigers extra te verleiden de trein te kiezen op korte afstanden binnen Europa. Het formele besluit voor de komst van de snelle Wunderline tussen Groningen en Bremen werd eerder dit jaar genomen. Met de trein die hier gaat rijden, zijn reizigers straks in zo’n twee uur van de ene- in de andere stad. Het kabinet investeert hier 17 miljoen euro in. Spoorbeheerder ProRail en de Duitse collega DB Netze starten uiterlijk in 2021 met de werkzaamheden.

Voor Venlo – Kaldenkirchen wordt het subsidiegeld besteed aan het oplossen van knelpunten die er nu nog zijn op het grensoverschrijdende traject. De verbeterde verbinding moet straks bijdragen aan een betere internationale bereikbaarheid van Venlo en de omliggende regio. Concreet gaat het onder meer om de uitbreiding van sporen en emplacementen die geschikt gemaakt moeten worden voor langere goederentreinen.

TEN-T netwerk

In totaal is dit jaar 97,5 miljoen euro Europees subsidiegeld uitgetrokken voor het spoor. Het Nederlandse aandeel van 16 procent hierin is daarmee hoog. De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend netwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. Elk jaar worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu projecten voorgedragen. Afgelopen week gingen de Europese lidstaten akkoord met het voorgenomen besluit rondom de subsidieverdeling van de Europese Commissie.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Brussel trekt 18,5 miljoen euro uit voor internationale spoorverbindingen Nederland”

Jesper|30.09.19|13:24

Het is goed nieuws voor de Groningers. Naar Bremen? Ik hoop dat je vanuit Groningen dan een rechtstreekse verbinding hebt. Volgens mij gaan die treinen niet verder dan Leer. Eventueel moet je dacht ik in Winschoten overstappen of er gaat al een verbinding vanuit Groningen. Ik kom daar niet meer sinds de wadlopers daar allang naar Roemenië zijn gegaan.

Pat Rick|30.09.19|14:25

Een derde van het geld voor Venlo gaat naar een tunnel bij Vierpaardjes. Hier zijn in het verleden al diverse ernstige ongelukken gebeurd, o.a. doordat mensen niet de lange wachttijden aankonden.

Verder moet DB de echte bottleneck aanpakken: Kaldenkerken – Dulken verdubbelen en de lus bij Viersen aanleggen. Wordt dit weer zo’n ellelang verhaal zoals het derde spoor Emmerik-Oberhausen?

Ibo De Joode|30.09.19|14:49

@Jesper: Op dit moment en dat duurt nog vele jaren rijdt er (al jaren) geen trein van Groningen naar Leer. De Friesenbrucke over de Ems is december 2015 kapot gevaren. Op zijn vroegst 2024, maar kan zelfs over 10 jaar zijn ligt er pas een nieuwe brug. Ook dan is het twijfelachtig of er rechtstreeks gereden kan worden, immers Groningen – Leer is niet geelectrificeerd. Nu moet je met de snelbus van Groningen naar Leer en dan kun je pas verder met de trein.

Ruben Royen|03.10.19|09:31

Ik mis hier de aansluiting van Weert naar Hamont.(B) Ik ben het bakkeleien van politiek den Haag meer dan zat aangaande het kostenplaatje. Hoe lang heeft het gemekker niet geduurd aangaande de aansluiting en electrifikatie van Landgraag naar Herzogenrath? (D) Antwerpen, Brussel en de Randstad liggen strategisch gunstig voor het goederen- als reizigersvervoer.

Henk Angenent|03.10.19|15:59

En nu Nijmegen – Kleef nog. Daar heeft Europa waarschijnlijk ook wel geld voor over.

John rdam|31.10.19|21:59

En als ze dan NS Internationaal en de NMBS ook nog eens verplichten om de eerste trein van de Beneluxdienst een uur eerder te laten vertrekken en de laatste twee uur later, (zoals het tot 15 jaar geleden ook was) dan kun je tenminste op ‘normale’ tijden reizen tussen België en Nederland, net als in binnenlands verkeer. O nee, dat gaat ten koste van de dure Thalys…….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.