Ministerie beperkt miljoenentekort PHS met versoberingsmaatregelen
Het mogelijke financiële tekort van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) is opgelopen tot 354,6 miljoen euro. Dit komt deels door een kostenstijging en deels door een veranderde rekenmethode. Dat blijkt uit de basisrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijkt naar versoberingsmaatregelen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Het financieringsmechanisme is nu dat ProRail nu er belang bij heeft om het budget zo hoog mogelijk te krijgen en dit op te maken, zonder enige moeite te doen
Afhankelijk van het tekort zou men onderdelen uit PHS kunnen halen, bijvoorbeeld uit deel uit SAAL, die dan ingevuld worden door een alternatieve vervoersoplossing met betere performance zoals uitbouw van het metro A’dam PPS gefinancieerd. Hier zou ProRail zich ook voor kunnen inschrijven, maar dan moet zich diversificeren en moeite doen