Station van de Toekomst, bron: ProRail

‘Station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen’

Het station van de toekomst bestaat uit vier lagen, waarbij iedere verdieping een andere functionaliteit heeft. Naast reizen is de terminal een ontmoetingsplaats met diverse sociale functies en is het zelfs mogelijk om in hotelkamers te overnachten. Dat blijkt uit Station NXT – Overstappen naar de toekomst, een studie van ProRail.

ProRail investeert de komende jaren 3,5 miljard euro in het vernieuwen en comfortabel maken van stations. Daarnaast investeert de spoorbeheerder de komende tien jaar in ongeveer twintig stations. “Er is veel vraag naar nieuwe stations bij gemeenten en provincies. Waar de nieuwe stations komen, is afhankelijk van heel veel factoren”, meldt een woordvoerder van ProRail. ProRail heeft de studie woensdag tegelijkertijd met het Jaarverslag 2018 gepubliceerd.

Station van de toekomst

Met Station NXT werkt de spoorbeheerder aan een nieuwe basis voor het station van de toekomst. Toepassingen die in dit station mogelijk een plek krijgen worden nu al uitgetest. Het station van de toekomst bestaat volgens de plannen uit vier lagen. De eerste laag is bedoeld voor de basisfunctie van het station: reizen. Voetgangers bereiken via roltrappen het perron die ze gelijk over het perron verdelen. Tussen het perron en het spoor bevinden zich over de gehele lengte glazen wanden. Pas als de trein is gearriveerd, gaan de glazen deuren in deze wanden open zodat de reizigers kunnen uit- en instappen. De stations zijn voorzien van de modernste technieken voor reizigersinformatie.

De mogelijkheid om over te stappen is geïntegreerd in het station zelf, in de tweede laag boven de perrons. Het overstap-platform is een mobiliteitshub en stationshal in één die bereikbaar is voor taxi’s, fietsen, segways of pods, die reizigers daar ook kunnen huren of lenen.

Ontmoetingsplaats

De derde laag van het station is een ontmoetingsplaats, waar verschillende sociale functies uit het hart van de stad samenkomen. Het is mogelijk om seminars of conferenties bij te wonen en te werken in tijdelijke kantoren. Ook kunnen reizigers sporten, een bezoek brengen aan het gezondheidscentrum, een wandeling maken in de binnentuin of een restaurant bezoeken of terrasje pikken.

De vierde laag biedt de mogelijkheid om te overnachten in een hotelkamer in een parkachtige ruimte, zo ver mogelijk weg van de drukte. Hier kan gebruik worden gemaakt van een hardloopbaan. Het hele gebouw is opgebouwd uit duurzame materialen.

(Tekst loopt verder onder foto)Zonnepanelen op het dak van station Eindhoven, foto: ProRailZonnepanelen op het station van Eindhoven. Bron: ProRail

Energietransitie

Elementen die ook de komende jaren in de aanleg en vernieuwing van stations een belangrijke rol spelen, zijn de transitie naar hernieuwbare energiebronnen en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Energie- en CO2-neutrale stations worden volgens ProRail ‘de standaard’.

De spoorbeheerder wil in 2030 alle energie die het verbruikt zelf opwekken. Met zo’n 500.000 m2 aan overkappingen door heel Nederland heeft ProRail naar eigen zeggen “een enorme potentie in handen” voor opwekking door middel van zonne-energie. Als voorbeeld worden de 1900 zonnepanelen genoemd op de perronoverkapping van het station in Eindhoven. Deze wekken samen 60 procent op van het totale stroomverbruik van ProRail in Eindhoven.

Daarnaast wil de onderneming in de toekomst energieknooppunten maken van stations. “De 315 voetbalvelden aan transferoppervlakte bieden enorm veel mogelijkheden om niet alleen energie lokaal op te wekken, maar om deze ook te delen met de omgeving.”

Hergebruik materialen

Verder wordt er slimmer omgegaan met gebruikt materiaal. Op de stations van Blerick en Ravenstijn worden op dit moment nieuwe tegels met een Cradle 2 Cradle zilver-certificaat uitgetest. In Blerick is 4.950m2 perron gelegd met deze tegels. Met het betegelen van dit oppervlak is volgens ProRail “een CO2-uitstoot bespaard die gelijk staat aan de hoeveelheid CO2 die 225 bomen per jaar op kunnen nemen”. Als de test succesvol is, worden de tegels op meerdere stations toegepast.

ProRail wil ook geluidsoverlast op een duurzame wijze geluidsoverlast tegengaan. In Beverwijk zijn bijvoorbeeld de eerste geluidsschermen geplaatst die van olifantengras zijn gemaakt. Dit natuurproduct absorbeert geluid goed door haar open structuur. Daarnaast is het lokaal geproduceerd en neemt meer CO2 op dan andere planten en bomen. Daarnaast zal Nederland in 2030 volgens de spoorbeheerder het eerste land in Europa zijn dat alle stations zo heeft ingericht dat iedereen, ongeacht een beperking zelfstandig kan reizen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen’”

Teko Salverda|25.04.19|14:45

Wat ik mis is de integratie met de bus/tramperrons. Vaak zie je prachtige stations en los daarvan het bus/tramstation. Zoals Rtd met zijn enorme luifel, die echter niet voorkomt dat je door de regen naar de tramhaltes moet.

Ibo De Joode|25.04.19|21:49

Gelikte brochures, prachtige teksten, waarom al die Engelstalige koppen. Ik mis echter wat er concreet gaat gebeuren. Er moeten bij ProRail toch al plannen liggen voor elk station en wat ze daar willen aanpakken. Dit is meer voor de media, politiek, maar niet voor de gebruiker.

Petarukan|28.04.19|23:37

Wat ik me eigenlijk me afvraag of er in praktijk wel is over nagedacht over de brandveiligheid om platforms te gaan bouwen? Een voorbeeld is een beetje op station Langsingerland-Zoetermeer (LLZM). Steden als bijvoorbeeld Bangkok en Jakarta zijn uniek om in platforms te gaan bouwen voor goed openbaar vervoer. Maar ik denk dat als de metro naar Schiphol wordt aangelegd dat er ook gekeken kan worden naar de mogelijkheden.

Pat Rick|29.04.19|17:14

@Petarukan: Laat ProRail inderdaad deelnemen aan metroproject naar S’hol en ook de integratie met station Schiphol. PrRail zet alles op hoofdspoor terwijl deze in de Randstad overvol is en alleen met mega-investeringen uitgebreid kan worden. Alternatieve railoplossingen kunnen het hoofdspoor ondersteunen en hiermee kan ProRail zijn scope vergroten
Station NXT is deel van de publiciteitsshow van ProRail, dat ook al een Hyperloopstation heeft begedacht (of is dat dan de 5-de laag onder de grond?)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.