Station van de Toekomst, bron: ProRail

‘Station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen’

Bron: ProRail

Het station van de toekomst bestaat uit vier lagen, waarbij iedere verdieping een andere functionaliteit heeft. Naast reizen is de terminal een ontmoetingsplaats met diverse sociale functies en is het zelfs mogelijk om in hotelkamers te overnachten. Dat blijkt uit Station NXT – Overstappen naar de toekomst, een studie van ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen’”

Teko Salverda|25.04.19|14:45

Wat ik mis is de integratie met de bus/tramperrons. Vaak zie je prachtige stations en los daarvan het bus/tramstation. Zoals Rtd met zijn enorme luifel, die echter niet voorkomt dat je door de regen naar de tramhaltes moet.

Ibo De Joode|25.04.19|21:49

Gelikte brochures, prachtige teksten, waarom al die Engelstalige koppen. Ik mis echter wat er concreet gaat gebeuren. Er moeten bij ProRail toch al plannen liggen voor elk station en wat ze daar willen aanpakken. Dit is meer voor de media, politiek, maar niet voor de gebruiker.

Petarukan|28.04.19|23:37

Wat ik me eigenlijk me afvraag of er in praktijk wel is over nagedacht over de brandveiligheid om platforms te gaan bouwen? Een voorbeeld is een beetje op station Langsingerland-Zoetermeer (LLZM). Steden als bijvoorbeeld Bangkok en Jakarta zijn uniek om in platforms te gaan bouwen voor goed openbaar vervoer. Maar ik denk dat als de metro naar Schiphol wordt aangelegd dat er ook gekeken kan worden naar de mogelijkheden.

Pat Rick|29.04.19|17:14

@Petarukan: Laat ProRail inderdaad deelnemen aan metroproject naar S’hol en ook de integratie met station Schiphol. PrRail zet alles op hoofdspoor terwijl deze in de Randstad overvol is en alleen met mega-investeringen uitgebreid kan worden. Alternatieve railoplossingen kunnen het hoofdspoor ondersteunen en hiermee kan ProRail zijn scope vergroten
Station NXT is deel van de publiciteitsshow van ProRail, dat ook al een Hyperloopstation heeft begedacht (of is dat dan de 5-de laag onder de grond?)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen’ | SpoorPro.nl
Station van de Toekomst, bron: ProRail

‘Station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen’

Bron: ProRail

Het station van de toekomst bestaat uit vier lagen, waarbij iedere verdieping een andere functionaliteit heeft. Naast reizen is de terminal een ontmoetingsplaats met diverse sociale functies en is het zelfs mogelijk om in hotelkamers te overnachten. Dat blijkt uit Station NXT – Overstappen naar de toekomst, een studie van ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen’”

Teko Salverda|25.04.19|14:45

Wat ik mis is de integratie met de bus/tramperrons. Vaak zie je prachtige stations en los daarvan het bus/tramstation. Zoals Rtd met zijn enorme luifel, die echter niet voorkomt dat je door de regen naar de tramhaltes moet.

Ibo De Joode|25.04.19|21:49

Gelikte brochures, prachtige teksten, waarom al die Engelstalige koppen. Ik mis echter wat er concreet gaat gebeuren. Er moeten bij ProRail toch al plannen liggen voor elk station en wat ze daar willen aanpakken. Dit is meer voor de media, politiek, maar niet voor de gebruiker.

Petarukan|28.04.19|23:37

Wat ik me eigenlijk me afvraag of er in praktijk wel is over nagedacht over de brandveiligheid om platforms te gaan bouwen? Een voorbeeld is een beetje op station Langsingerland-Zoetermeer (LLZM). Steden als bijvoorbeeld Bangkok en Jakarta zijn uniek om in platforms te gaan bouwen voor goed openbaar vervoer. Maar ik denk dat als de metro naar Schiphol wordt aangelegd dat er ook gekeken kan worden naar de mogelijkheden.

Pat Rick|29.04.19|17:14

@Petarukan: Laat ProRail inderdaad deelnemen aan metroproject naar S’hol en ook de integratie met station Schiphol. PrRail zet alles op hoofdspoor terwijl deze in de Randstad overvol is en alleen met mega-investeringen uitgebreid kan worden. Alternatieve railoplossingen kunnen het hoofdspoor ondersteunen en hiermee kan ProRail zijn scope vergroten
Station NXT is deel van de publiciteitsshow van ProRail, dat ook al een Hyperloopstation heeft begedacht (of is dat dan de 5-de laag onder de grond?)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.