PHS-contract Eindhoven naar Movares
Spoorbeheerder ProRail heeft een opdracht gegund aan Movares binnen het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Het ingenieursbureau gaat meewerken aan het vergroten van de behandel- en opstelcapaciteit van het emplacement Eindhoven.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Station Eindhoven is zeer recent opgeleverd, na een jarenlange verbouwing. Extra passagetunnel met winkels en ook zijn de wissels aangepast. Is er rekening gehouden met uitbreiding of moet nu alles weer op de schop?
Want PHS is al jaren aan de gang, net als de discussies over een snellere verbinding met Dusseldorf. Een extra perron(eiland) zou wel mogen, want deze configuratie bestaat al veel te lang
Bedoeling is dat er een extra perron komt, ik geloof voor 1 spoor. Ook zijner plannen voor een ongelijkvloerse kruising in Tongelre.
Ik weet niet wat de status is van de plannen.
De kosten van het perron(eiland) zijn 100 miljoen volgens de budgetaanvraag van de provincie Noord-Brabant. En dan moet het emplacement weer op de schop. Een (tijdelijke) oplossing zou zijn om weer perron 34 te herintroduceren, gebruikt bij de aanleg van de brede passagetunnel
Al dit staat los van de 100 miljoen-aanvraag voor de spoorkruising in Tongelre. Overigens werd de spoortunnel die nu in Veenendaal wordt gebouwd in 2014 op 18.29 miljoen gebudgeteerd (zie brief gemeenteraad Renswoude)