trein, ns, centraal station, Eindhoven

PHS-contract Eindhoven naar Movares

Spoorbeheerder ProRail heeft een opdracht gegund aan Movares binnen het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Het ingenieursbureau gaat meewerken aan het vergroten van de behandel- en opstelcapaciteit van het emplacement Eindhoven.

Het doel van PHS is om het spoornet geschikt te maken voor de verwachte groei in het personen- en goederenvervoer. Met de capaciteitsvergroting van het emplacement in Eindhoven moet het makkelijker worden om meer treinen te laten rijden over de corridor Breda-Eindhoven en Eindhoven-Amsterdam.

Alkmaar-Amsterdam

Beide partijen hebben een meerjarig raamcontract gesloten. Movares doet de engineering voor het de emplacementaanpassing en bereidt het aanbestedingsdossier voor de aannemer voor. Het project heeft een looptijd van ongeveer anderhalf jaar.

Afgelopen najaar kreeg Movares ook al een ander PHS-contract. Het ging toen om een ontwerp voor aanpassingen op de corridor Alkmaar-Amsterdam. Onderdeel van de overeenkomst was ook dat Movares onderzoekt of er aanvullende aanpassingen nodig zijn om geluid en trillingen terug te dringen.

Lees ook:

Movares wint aanbesteding voor aanpassing spoorlijn Alkmaar-Amsterdam

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “PHS-contract Eindhoven naar Movares”

Pat Rick|13.02.19|14:22

Station Eindhoven is zeer recent opgeleverd, na een jarenlange verbouwing. Extra passagetunnel met winkels en ook zijn de wissels aangepast. Is er rekening gehouden met uitbreiding of moet nu alles weer op de schop?

Want PHS is al jaren aan de gang, net als de discussies over een snellere verbinding met Dusseldorf. Een extra perron(eiland) zou wel mogen, want deze configuratie bestaat al veel te lang

Marc Volgers|14.02.19|21:47

Bedoeling is dat er een extra perron komt, ik geloof voor 1 spoor. Ook zijner plannen voor een ongelijkvloerse kruising in Tongelre.
Ik weet niet wat de status is van de plannen.

Pat Rick|15.02.19|13:21

De kosten van het perron(eiland) zijn 100 miljoen volgens de budgetaanvraag van de provincie Noord-Brabant. En dan moet het emplacement weer op de schop. Een (tijdelijke) oplossing zou zijn om weer perron 34 te herintroduceren, gebruikt bij de aanleg van de brede passagetunnel

Al dit staat los van de 100 miljoen-aanvraag voor de spoorkruising in Tongelre. Overigens werd de spoortunnel die nu in Veenendaal wordt gebouwd in 2014 op 18.29 miljoen gebudgeteerd (zie brief gemeenteraad Renswoude)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.