ProRail laatste werkzaamheden treinbeveiliging

Eerste grote baanvak Programma Vervanging Treinbeveiliging deze maand klaar

Tussen Eindhoven en Roermond wordt deze maand een nieuw interlocking-systeem opgeleverd. Het is het eerste grote baanvak dat wordt opgeleverd als onderdeel van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). De laatste werkzaamheden in dit project, die Strukton Rail en Verebus in opdracht van ProRail uitvoeren, vinden van 16 juli tot en met 24 juli plaats. In maart leverde Movares het kleinere baanvak ’t Gooi op.

PVT is een grootschalig programma, waarbij op verschillende plekken in Nederland de oude relaisbeveiliging wordt vervangen door moderne interlocking-systemen. Ook worden alle buitenelementen zoals seinen, relaiskasten, treindetectie en kabels en leidingen vervangen.

Aanbesteding

De spoorbeheerder besteedde binnen het programma in totaal vier corridors aan: Limburg Zuid, met onder andere de emplacementen Sittard en Roermond, Limburg Noord (Maaslijn van Nijmegen tot Venlo), Weert en omgeving, en het Gooi. Verebus en Strukton haalden het perceel Weert binnen, waar het tracé tussen Eindhoven en Roermond onder valt. ProRail, aannemer Strukton Rail en ingenieursbureau Verebus zijn in totaal meer dan een jaar bezig geweest met dit omvangrijke project.

Op het zestig kilometer lange baanvak tussen Eindhoven en Roermond zijn alle onderdelen van het treinbeveiligingssysteem vervangen. Er ligt 1400 kilometer aan nieuwe kabels en leidingen onder de grond tussen Eindhoven en Roermond, en Budel en Weert. Meer dan honderd seinpalen zijn vervangen. Ook zijn er vier nieuwe relaishuizen geplaatst. Tegelijkertijd zijn er sporen vervangen op het emplacement bij Weert en overwegen op het tracé tussen Weert en Roermond.

Vernieuwing beveiliging

De partijen hebben het traditionele relaisbeveiligingssysteem vervangen door de elektronische variant iVPI-interlocking. Het voordeel van dit systeem is dat het uitgelezen kan worden met een computer, waardoor storingen sneller opgespoord kunnen worden. Ook zorgt het ervoor dat er meer informatie beschikbaar is door monitoring op afstand. Bovendien is het eenvoudiger te configureren. Hierdoor voldoet het treinbeveiligingssysteem weer aan de huidige voorschriften.

Het huidige treinbeveiligingssysteem is al bijna zeventig jaar oud. Om storingen te voorkomen, wordt het daarom nu op verschillende plekken in Nederland vervangen. Het gaat om een volledige vervanging van het treinbeveiligingssysteem. Alle traditionele relaisbeveiligingssystemen worden vervangen door moderne interlocking-systemen. Ook worden alle buitenelementen zoals seinen, relaiskasten, treindetectie en kabels en leidingen vervangen.

Werkzaamheden

Eindhoven – Roermond is het eerste baanvak waarop dit nieuwe systeem wordt gebruikt. Op het baanvak ’t Gooi heeft Movares PLC-interlocking geïmplementeerd. De andere corridors volgen naar verwachting later dit jaar. De laatste werkzaamheden van de volledige vervanging van het treinbeveiligingssysteem op de spoorlijn tussen Eindhoven en Roermond gaan 16 juli van start en duren tot en met 24 juli. Het nieuwe systeem wordt in deze periode uitvoerig getest. Er rijden hier geen treinen, maar bussen. De eerste treinen mogen pas rijden als het systeem naar behoren werkt.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.