Spoorwerkzaamheden in Assen, foto: ProRail

Spoorsector kampt met uitstel van projecten door ProRail

De spoorsector worstelt met uitstel van projecten en budgetproblemen bij spoorbeheerder ProRail. Ingenieursbureau Movares meldde deze week in zijn jaarverslag dat de bedrijfsopbrengsten in 2017 daalden door het uitblijven van opdrachten. Uit een rondgang in de spoorsector blijkt dat meerdere ondernemingen zich herkennen in dit beeld.

Diverse bedrijven worstelen met de timing. Zij geven aan dat er soms veel werk is en op andere momenten weer heel weinig. ProRail geeft in een reactie aan dat de ‘budgetten aan allerlei kanten onder druk staan’.

Werk loopt terug

Movares behaalde in 2017 een nettowinst van 3,2 miljoen euro, tegenover 2,8 miljoen in 2016. De bedrijfsopbrengsten over 2017 kwamen uit op 127,9 miljoen euro en daalden daarmee met 1,4 miljoen euro.

Volgens het ingenieursbureau waren de omstandigheden in de meeste marktsegmenten waarin het bedrijf actief is in 2017 beter dan het jaar ervoor, maar in de spoorsector liep het werk juist terug. Hoewel er in andere marktsegmenten wel groei was, was dit ‘niet voldoende om de teruggang op de spoormarkt helemaal teniet te doen’.

Movares wijst erop dat ook de ‘ontwikkeling van de hoeveelheid werk op ERTMS-gebied’ zorgen baart. Hoewel dit geavanceerde beveiligingssysteem het afgelopen jaar veel aandacht heeft gekregen, levert dit ‘nog niet zoveel werk op’. Dat hindert de onderneming ‘in het doorontwikkelen van de kennis op dit belangrijke gebied’.

Tendertrein

Ook andere spoorbedrijven merken dat er minder werk op de markt komt dan eerder was gepland. Als voorbeeld wordt de ‘tendertrein’ voor bovenbouwvernieuwing genoemd die in mei vorig jaar is gestart. Daarbij zouden 23 projecten op de markt komen in 2018. Vanwege budgetoverschrijdingen werd een deel van de projecten stop gezet, terwijl een aantal spoorbedrijven al bezig was met investeren en opschalen van de productiecapaciteit.

ProRail past sinds enkele jaren een nieuwe werkwijze toe in de planning van spoorprojecten. Een lange termijn-planning moet ervoor zorgen dat er meer rekening gehouden wordt met investeringen en inzet van personeel. Deze nieuwe werkwijze wierp in 2016 voor het eerst zijn vruchten af. Na jarenlange onderbesteding lukte het ProRail in 2016 om het volledige budget uit te geven.

Planning werkzaamheden

De niet altijd evenredige verdeling van spoorwerkzaamheden over het hele jaar is een probleem dat al jaren speelt. Al in 2014 trokken spoorbedrijven aan de bel over het ontbreken aan transparantie over het werk dat eraan zat te komen. Om dit probleem het hoofd te bieden introduceerde ProRail enkele jaren geleden een nieuwe  methode die ervoor moest er voor zorgen dat werkzaamheden meer uitgesmeerd zouden worden over het hele jaar.

Vanwege budgetoverschrijdingen heeft ProRail echter voor 2018 een aantal projecten stop moeten zetten. Volgens de spoorbeheerder heeft dat onder andere te maken met ‘stijgende arbeidskosten’.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.