Goederentrein, Antwerpen

‘Politieke steun nodig voor concurrerende spoortarieven’

Op het spoor betaalt een vervoerder voor elke gebruikte kilometer. Elk stuk spoor is dus in feite een tolweg, terwijl van de Europese hoofd- en snelwegen 20 procent tolwegen zijn. Hier moet een nieuwe balans in worden gevonden om de modal shift te kunnen maken. Dat zei Carol Coune van de European Rail Freight Association (ERFA) woensdag tijdens de Track Access Charges Summit 2018 in Amsterdam. “Maar hier is politieke steun voor nodig.” 

Tussen spoor en weg wordt het principe van ‘de gebruiker betaalt’ niet consequent toegepast, zegt Coune. Op het spoor betaalt een vervoerder tol op het gehele Europese spoornetwerk. Bij auto’s zit dat anders in elkaar, legt Coune uit. “Elke EU-lidstaat heeft haar eigen regels wat betreft wegenbelasting voor vrachtverkeer.” Ongeveer 20 procent van alle snelwegen zijn tolwegen. De spoorsector draagt op deze manier 60 procent bij aan de infrastructuur-kosten, terwijl dit bij auto’s maar 20 procent is.

(Tekst loopt door onder de afbeelding)

Presentatie Carol Coune ERFA Track Access Charges Summit 2018

Concurrentieverstoring

Dit is een vorm van concurrentieverstoring, zegt Coune. Dat houdt in dat meerdere partijen niet eerlijk met elkaar kunnen concurreren, omdat één van de partijen al baat heeft bij de huidige wet- en regelgeving. Deze concurrentieverstoring moet worden tegengegaan voordat het speelveld tussen spoor en weg eerlijker kan worden. Daarvoor moeten de kosten van het spoor omlaag en de kwaliteit en de prestaties op het spoor verbeteren.

Om de concurrentieverstoring tussen het spoor en de weg tegen te gaan, is er politieke steun nodig. Coune is niet optimistisch. “Ik heb op dit moment niet veel vertrouwen in de toekomst van spoor, en voornamelijk in het spoorgoederenvervoer. We zijn vergeten dat de modal shift een prioriteit moet zijn.”

Klimaatverandering

“Als we niet kunnen concurreren met goederenvervoer over de weg, vindt er geen modal shift plaats. En die is juist cruciaal om de CO2-emissies te verlagen,” zegt Coune. De CO2-uitstoot van treinverkeer is namelijk tien keer lager dan die van wegverkeer, volgens cijfers van het Europees Milieuagentschap. Verlaging van deze uitstoot is een belangrijke stap in het tegengaan van klimaatverandering.

Bij het berekenen van gebruikersvergoeding op het spoor moet de echte concurrent van het spoorgoederenvervoer niet uit het oog worden verloren. Dat is volgens Coune het wegvervoer.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Politieke steun nodig voor concurrerende spoortarieven’”

Jeroen Pas|13.04.18|07:45

Betalen de spoorvervoerders ook een soort wegenbelasting en tol en nog vele andere zaken die het vrachtvervoer over de weg ook moet betalen?
Het is wel een beetje appels met peren vergelijken NL een vrachtwagen kan een vracht vervoeren een trein kan ongeveer 70 vrachten in een keer meenemen, ok, deze moeten dan wel weer overgeslagen worden en gaan dan weer verder met de vrachtauto.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.