Metroproject Hoekse Lijn

‘Metroverbinding Hoekse Lijn opnieuw uitgesteld, oplevering eind 2018’

De ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding loopt opnieuw vertraging op. Waarschijnlijk gaan er pas eind 2018 metro’s rijden tussen Hoek van Holland en het centrum van Rotterdam. Het project gaat tientallen miljoenen extra kosten. VVD-fractievoorzitter Jan-Willem Verheij in de Rotterdamse gemeenteraad bevestigt dit in de wandelgangen te hebben opgevangen. Voor het spoorproject was vierhonderd miljoen euro gereserveerd.

Eerder werd al bekendgemaakt dat het project vijf maanden vertraagd was, maar de NOS en RTV Rijnmond meldden woensdag dat de vertraging nu verder is opgelopen tot ruim één jaar. De oplevering van het project stond aanvankelijk gepland voor 1 september 2017.

Sturing en regie

Woensdagavond is er een besloten raadsvergadering over de vertraging in het project Hoekse Lijn. “Het lastige is dat veel informatie nog geheim is. Vanavond zal ik in de commissievergadering bepleiten dat er meer openheid komt”, aldus Verheij. Ook SpoorPro hoorde in de spoorsector geluiden over het nieuwe uitstel, maar kreeg dit niet bevestigd bij de gemeente Rotterdam.

“Ik heb het gevoel dat er in de uitvoering van het hele project wat is misgegaan in de sturing en regie. Ik ga de wethouder hier vanavond nadrukkelijk op bevragen. Ik wil van hem weten wat hij in de afgelopen jaren heeft gedaan om grip op dit project te krijgen en te behouden. Daarnaast wil ik weten hoe de aanbesteding en opdrachtverlening is verlopen en of dat voldoende integraal is gebeurd.”

Vertraging

Het project heeft onder meer vertraging opgelopen, omdat de eerste testresultaten van het beveiligingssysteem van leverancier Bombardier tegenvielen. Ook werden er op onverwachte plekken kabels en leidingen aangetroffen en bleek de bodem vervuild te zijn. In de afgelopen weken werd verder bekend dat de OV-chippoorten niet tijdig in gebruik genomen kunnen worden.

De omgebouwde Hoekse lijn gaat onderdeel uitmaken van het metronetwerk van Rotterdam. Hiernaast blijft goederenvervoer op de lijn mogelijk tot Vlaardingen. De veiligheid wordt gegarandeerd door het spoorbeveiligingssysteem zoals dat in het metronetwerk van RET wordt toegepast. Dit veiligheidssysteem LZB (Linienförmige Zugbeeinflussung) is geleverd door Siemens. Alstom heeft dit bestaande RET-LZB/ATB-systeem voor de projecten Beneluxlijn en Nesselandelijn doorontwikkelt. Het systeem heeft unieke specificaties en wordt door deskundigen als relatief complex gezien. Voor de Hoekse Lijn wordt de spoorbeveiliging geleverd door Bombardier.

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die start in de Rotterdamse wijk Nesselande. Bij het project hoort ook een verlenging van het huidige spoor tot vlakbij het strand, inclusief een nieuw station. Het huidige station Hoek van Holland Strand komt dan te vervallen.

Ongemak voor de reiziger

“Deze vertraging betekent één heel jaar ongemak voor de reiziger en een verloren zomer voor Hoek van Holland. Het is belangrijk dat er snel alternatief vervoer komt. Hier is veel onvrede over, omdat de reistijd langer is en de punctualiteit te wensen overlaat. Reizigers moeten vaak staan in de bus, omdat er onvoldoende zitplaatsen zijn. We moeten zo snel mogelijk naar een situatie waarbij alle stations goed worden bediend, dus ook het nieuwe station Maassluis Steendijkpolder.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Metroverbinding Hoekse Lijn opnieuw uitgesteld, oplevering eind 2018’”

Peter Kleton|13.12.17|18:41

“Het project heeft onder meer vertraging opgelopen, omdat de eerste testresultaten van het beveiligingssysteem van leverancier Bombardier tegenvielen “lees ik hier.
Dit is volgens mij de hoofdoorzaak van de problemen die tot uitstel leiden.
Ook op de HSL lijn zijn de problemen bij de grensovergang met Belgie (Als ik het goed begrepen heb )nog niet goed opgelost.
Daar hebben de treinen met hun Bombardier installatie problemen met de Alstom installatie in /langs de baan.
Heel jammer.
Peter

Arco Sierts|13.12.17|22:51

Bovenstaand bericht bevat een grove onjuistheid. Het beveiligings- en cabinesysteem van de RET (=relaisbeveiliging + LZB-variant via toonfrequente spoorstroomloop) is NIET van Alstom, maar van Siemens! Alstom heeft dit bestaande RET-LZB/ATB-systeem voor de projecten Beneluxlijn en Nesselandelijn doorontwikkelt naar een infrazijdige variant op basis van de interlocking Smartlock 200.

Arco Sierts|13.12.17|23:03

General Electric (GE) won daarna de tender voor de totale vervanging van de verouderde infrazijdige beveiliging, en heeft vervolgens succesvol hetzelfde als Alstom gedaan, namelijk het electronisch copieren van het Siemens/RET-beveiligingssysteem. Voor de Hoekse Lijn won vervolgens Bombardier de aanbesteding. Die mocht dus als vierde (!!) marktpartij op rij het RET-LZB/ATB-systeem gaan bouwen. Misschien toch niet zo’n verstandige keuze.

Jan Meijer|14.12.17|23:19

Het combineren van een metrolijn met een goederenlijn was een leuk idee, maar natuurlijk vraag je dan om problemen!

Jan Meijer|14.12.17|23:22

Het combineren van een metrolijn met een goederenlijn is natuurlijk een leuk politiek idee, maar natuurlijk vragen om de nodige problemen mede door de interfaces!

Jacques van Unnik|15.12.17|11:01

Er zal wel weer geen deugdelijke risico inventarisatie evaluatie voor dit project zijn gemaakt over de risico’s van verschillende beveiligingssysteem leveranciers? Het lijkt net of Nederland dit voor de allereerste maal doet. Nu gaan we eindeloos soebatten uit welk potje dit betaald moet worden, in plaats van uitzoeken wat er fout is gegaan en zorgen dat het NOOIT meer gebeurd. Arme regio en geen deugdelijk OV voor meer dan 18 maanden en waarschijnlijk een verhoging van tarieven in de toekomst.

Marc Busio|16.12.17|17:37

Krijgen we wellicht ook nog voor het einde van het jaar te horen dat ook de ingebruikname van de Noord/Zuid-lijn in A’dam en de Uithoflijn in Utrecht vertraagd zijn tot 2019 en gepaard zullen gaan met kostenoverschrijdingen van tientallen miljoenen? Ik wil maar zeggen, nu de bouwprojecten in de spoorsector zo lekker in de publiciteit komen kan dat er ook nog wel bij. Alle vooroordelen worden nog maar weer eens bevestigd. Dat levert weer leuke krantenkoppen op in De Telegraaf.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.