Metroproject Hoekse Lijn

‘Metroverbinding Hoekse Lijn opnieuw uitgesteld, oplevering eind 2018’

De ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding loopt opnieuw vertraging op. Waarschijnlijk gaan er pas eind 2018 metro’s rijden tussen Hoek van Holland en het centrum van Rotterdam. Het project gaat tientallen miljoenen extra kosten. VVD-fractievoorzitter Jan-Willem Verheij in de Rotterdamse gemeenteraad bevestigt dit in de wandelgangen te hebben opgevangen. Voor het spoorproject was vierhonderd miljoen euro gereserveerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Metroverbinding Hoekse Lijn opnieuw uitgesteld, oplevering eind 2018’”

Peter Kleton|13.12.17|18:41

“Het project heeft onder meer vertraging opgelopen, omdat de eerste testresultaten van het beveiligingssysteem van leverancier Bombardier tegenvielen “lees ik hier.
Dit is volgens mij de hoofdoorzaak van de problemen die tot uitstel leiden.
Ook op de HSL lijn zijn de problemen bij de grensovergang met Belgie (Als ik het goed begrepen heb )nog niet goed opgelost.
Daar hebben de treinen met hun Bombardier installatie problemen met de Alstom installatie in /langs de baan.
Heel jammer.
Peter

Arco Sierts|13.12.17|22:51

Bovenstaand bericht bevat een grove onjuistheid. Het beveiligings- en cabinesysteem van de RET (=relaisbeveiliging + LZB-variant via toonfrequente spoorstroomloop) is NIET van Alstom, maar van Siemens! Alstom heeft dit bestaande RET-LZB/ATB-systeem voor de projecten Beneluxlijn en Nesselandelijn doorontwikkelt naar een infrazijdige variant op basis van de interlocking Smartlock 200.

Arco Sierts|13.12.17|23:03

General Electric (GE) won daarna de tender voor de totale vervanging van de verouderde infrazijdige beveiliging, en heeft vervolgens succesvol hetzelfde als Alstom gedaan, namelijk het electronisch copieren van het Siemens/RET-beveiligingssysteem. Voor de Hoekse Lijn won vervolgens Bombardier de aanbesteding. Die mocht dus als vierde (!!) marktpartij op rij het RET-LZB/ATB-systeem gaan bouwen. Misschien toch niet zo’n verstandige keuze.

Jan Meijer|14.12.17|23:19

Het combineren van een metrolijn met een goederenlijn was een leuk idee, maar natuurlijk vraag je dan om problemen!

Jan Meijer|14.12.17|23:22

Het combineren van een metrolijn met een goederenlijn is natuurlijk een leuk politiek idee, maar natuurlijk vragen om de nodige problemen mede door de interfaces!

Jacques van Unnik|15.12.17|11:01

Er zal wel weer geen deugdelijke risico inventarisatie evaluatie voor dit project zijn gemaakt over de risico’s van verschillende beveiligingssysteem leveranciers? Het lijkt net of Nederland dit voor de allereerste maal doet. Nu gaan we eindeloos soebatten uit welk potje dit betaald moet worden, in plaats van uitzoeken wat er fout is gegaan en zorgen dat het NOOIT meer gebeurd. Arme regio en geen deugdelijk OV voor meer dan 18 maanden en waarschijnlijk een verhoging van tarieven in de toekomst.

Marc Busio|16.12.17|17:37

Krijgen we wellicht ook nog voor het einde van het jaar te horen dat ook de ingebruikname van de Noord/Zuid-lijn in A’dam en de Uithoflijn in Utrecht vertraagd zijn tot 2019 en gepaard zullen gaan met kostenoverschrijdingen van tientallen miljoenen? Ik wil maar zeggen, nu de bouwprojecten in de spoorsector zo lekker in de publiciteit komen kan dat er ook nog wel bij. Alle vooroordelen worden nog maar weer eens bevestigd. Dat levert weer leuke krantenkoppen op in De Telegraaf.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.