Roodeschool

ProRail mag spoor naar Eemshaven aanpassen en verlengen

Er is groen licht voor de plannen om de spoorlijn tussen Roodeschool en Eemshaven aan te passen en te verlengen, zodat op dit traject ook personenvervoer mogelijk wordt. De bezwaren van twee agrariërs tegen deze plannen zijn door de Raad van State grotendeels afgewezen. De spoorlijn kan door ProRail geschikt worden gemaakt voor personenvervoer en wordt tevens met 3 kilometer verlengd. Bij de terminal van de veerboot naar Borkum komt een nieuw station en het station van Roodeschool zal worden verplaatst.

De twee partijen die bezwaar maakten tegen de plannen, wilden daarmee bereiken dat zij door het gebruik van het spoor geen onaanvaardbare overlast zullen ervaren. Het zou dan vooral gaan om ruimtelijke effecten, meer specifiek treinen die hun bedrijfspanden passeren. Dat er al een spoorlijn ligt, wil niet zeggen dat de effecten als gevolg van de uitvoering van de nieuwe plannen op voorhand aanvaardbaar zijn. Daarom boog de Raad van State zich over deze kwestie.

Afsluiten van overgang

Een punt dat werd aangedragen was dat het verdwijnen van een onbewaakte spoorwegovergang voor landbouwverkeer vervelende gevolgen zou hebben voor de bedrijfsvoering. Daar zou volgens de agrariër onvoldoende rekening mee zijn gehouden in de plannen. Het afsluiten van de overgang zou volgens haar ook niet nodig zijn. Maar omdat er reizigerstreinen bijkomen op het traject, neemt de treinfrequentie toe. Ook wordt de maximale snelheid verhoogd van 30 naar 80 kilometer per uur. De verkeersveiligheid wordt dan terecht belangrijker gevonden dan het belang van de boeren om de onbewaakte overweg te behouden, oordeelt de Raad van State.

De aansluiting van de nieuwe spoorlijn zal verder gevolgen hebben voor de waterhuishouding in het gebied. Eén van de boeren claimt dat de gebruiksmogelijkheden van de bedrijfspercelen daardoor aanzienlijk zullen verslechteren. Maar volgens een deskundigenbericht kunnen deze negatieve gevolgen voldoende worden gecompenseerd. De gemeenteraad van Eemsmond heeft dan ook terecht het standpunt ingenomen dat de gebruiksmogelijkheden van de bedrijfspercelen als gevolg van de veranderingen op watergebied niet onaanvaardbaar zullen verslechteren.

Trillingen en geluid

Ook een bezwaar inzake meer trillingen als gevolg van het toe te nemen treinverkeer werd afgewezen. Er is volgens de Raad van State geen reden om aan te nemen dat de gemeenteraad de kans op schade aan bedrijfsgebouwen als gevolg van deze trillingen heeft miskend. Daarnaast vrezen beide agrariërs dat de geluidsoverlast in de nieuwe situatie onaanvaardbaar zal worden.

Op dat vlak van geluid werden de bezwaar makende partijen wel deels in het gelijk gesteld. De gemeenteraad heeft niet inzichtelijk gemaakt welke gevolgen het nieuwe station Roodeschool en de halterende treinen op geluidsgebied kunnen hebben. Daarmee is het besluit uit 2015, waarin de gemeenteraad het bestemmingsplan vaststelde, in strijd met de regels genomen. De Raad van State vernietigt daarom dat besluit. Maar omdat intussen is aangetoond dat de geluidsoverlast binnen de perken zal blijven, blijven “de rechtsgevolgen van het besluit geheel in stand” en mogen de plannen om het spoor aan te passen worden uitgevoerd.

Auteur: Vincent

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.