Een trein van Transport for London

‘Combinatie data uit meerdere spoorsystemen waardevol’

De combinatie van data uit verschillende spoorsystemen kan zeer waardevolle informatie opleveren. “Bijvoorbeeld de data van een wiel van de trein in combinatie met een wissel, geeft een dieper inzicht in het samenspel tussen beide”, vertelt Yves Kusters van Strukton. Strukton bracht in 1999 de eerste versie van het POSS-monitoring- en diagnosesysteem voor spoorwegwissels op de markt. In de loop der jaren is dit systeem uitgebreid en doorontwikkeld, waardoor spoorbedrijven ook het gedrag en samenspel tussen diverse spoorsystemen kunnen monitoren en deels voorspellen.

Verschillende spoorbeheerders wereldwijd maken inmiddels gebruik van de monitoring- en analysetools van Strukton, waaronder ProRail, Deutsche Bahn en London Underground.

Monitoringssysteem

Het POSS-monitoring- en diagnosesysteem vond zijn oorsprong in de onderhoudspraktijk van Strukton”, vertelt Kusters. “Wij zijn gestart met het ontwerpen van wisselmonitoring om storingen te voorkomen. Wissels zorgden toen voor verreweg de meeste storingen aan het spoor. Ons systeem was destijds nog heel experimenteel. We hadden grote installaties naast het spoor staan en wisten nog niet goed wat we met de data wilden doen.”

“In de markt was er destijds geen leverancier die data goed kon uitlezen. Leveranciers leverden alleen data over hun eigen specifieke systemen, die op dat moment niet aan de vraag van de markt voldeden. Bovendien zat je bij de keuze voor een van deze systemen vast aan de leverancier. Als onderhoudspartij wil je juist een leveranciersonafhankelijk systeem, waarbij je met één muisklik zelf aanpassingen kunt doen.”

Onderhoudsgebied

“Toen is er bij Strukton een ontwikkelgroep ontstaan op alle typen monitoring. In 1999 zijn we met een pilot gestart in ons eigen onderhoudsgebied. Daar bleken de storingen van spoorwegwissels door het gebruik van het monitoringssysteem met 65 procent af te nemen.”

In 2002 bracht Strukton een nieuwe versie van het POSS-monitoringssysteem op de markt. Al snel bleek daar vanuit verschillende werelddelen interesse voor te zijn, naast Europa ook uit Australië en Noord-Amerika. Volgens het bedrijf is POSS nu het grootste wisselmonitoringsysteem ter wereld. Inmiddels is er een veel bredere toepassing mogelijk, zoals overwegen, assentellers en treinen, vertelt Kusters. “Je kunt het systeem voor verschillende type systemen gebruiken. Momenteel plaatsen we zelf nog sensoren, deze worden ook steeds meer vanuit de fabrikant (OEM) ingebouwd. In de nabije toekomst zal ieder spoorobject dan ook een eigen IP hebben.”

Van data naar informatie

“IoT en Big Data zijn containerbegrippen geworden”, legt Kuster uit. “Het laatste jaar melden steeds meer bedrijven zich bij ons en andere spoorbeheerders met nieuwe data. In de praktijk zie je dat weinig partijen de vertaalslag kunnen maken van data naar informatie. De kunst is om met domeinkennis de juiste informatie te halen uit de enorme hoeveelheden data. In tegenstelling tot andere partijen, stellen wij nu wereldwijd de vraag: waarom wil je data als je informatie nodig hebt?”

Lees ook:

Meer leren over monitoring en data-analyse? Neem deel aan de internationale conferentie tijdens RailTech Europe van 28 tot en met 30 maart 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. Bezoek de website voor meer informatie: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.