Vossloh Rail Services en ETS Spoor op de railvakbeurs InnoTrans

‘Treinen kunnen blijven rijden door goede planning onderhoud’

Het is mogelijk om treinen door te laten rijden met een goede planning van het preventief spooronderhoud. De rail is één van de duurste onderdelen van de spoorinfrastructuur en daarom is het belangrijk om de spoorstaven zo lang mogelijk in goede staat te houden. Als spoorstaven schades van meer dan twee millimeter hebben, zijn corrigerende maatregelen noodzakelijk. Dat vertelden Moritz Hartenstein van Vossloh Rail Services en Arjan van der Weide van ETS Spoor op de railvakbeurs InnoTrans in Berlijn.

Vossloh Rail Services (VRS) levert diensten aan de spoorsector. De activiteiten van Vossloh richten zich op de gehele levenscyclus van het spoor. In Berlijn heeft Vossloh gepresenteerd hoe preventief spooronderhoud bijdraagt om geluidsoverlast op en rondom het spoor te reduceren, de kosten te verminderen en de beschikbaarheid van het spoor te verhogen. ETS Spoor brengt deze oplossingen van VRS aan de man in Nederland.

Spooronderhoud

Moritz Hartenstein van VRS: “We hebben met een vicieuze cirkel te maken. Meer treinverkeer betekent meer onderhoud. Tegelijkertijd betekent het dat er minder tijd is voor spoorwerkzaamheden. Dit is een probleem dat niet alleen in Nederland of in Europa speelt, maar wereldwijd dient te worden aangepakt.”

Als oplossing voor deze problematiek heeft Vossloh ‘High Speed Grinding’ ontwikkeld waarbij spoorstaven met een snelheid van 80 kilometer per uur kunnen worden geslepen. Dat betekent dat dit binnen de bestaande dienstregeling kan. 

Aiko Püschel van VRS vult aan: “We hebben bijvoorbeeld de HSG-City, onze slijpmachine voor OV-netwerken, bij de Rheinbahn in Düsseldorf ingezet. We beginnen daar om 22.00 uur met slijpen, terwijl er nog steeds trams en metro’s rijden. Vanwege de hoge werksnelheid van 60 kilometer per uur zitten we de trams en metro’s niet in de weg. Met andere machines moet je wachten tot de laatste tramrit is gereden.”

Geluidsoverlast

High Speed Grinding kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. Püschel: “Naast het preventief onderhoud zorgt onze slijptrein ervoor dat het geluidsoverlast van het treinverkeer duidelijk afneemt. Dankzij de starre slijpbalk worden golfslijtage en golven optimaal verwijderd. Als er meer metaal verwijderd moet worden omdat de defecten dieper in de spoorstaaf zitten, dan is het nodig om dit met een machine uit te voeren welke geschikt is voor correctieve maatregelen, zoals de freesmachine.”

Met een freesmachine is een afname van drie milimeter per freesgang mogelijk, vertelt Hartenstein. De freesmachine is geschikt voor het elimineren van diepe schade aan de spoorstaaf en het herprofileren van de spoorstaaf. In het voorjaar van 2017 komt een vernieuwde freestechnologie van Vossloh ‘High Performance Milling’ op de markt. Hartenstein: Ons doel met HPM is de snelheid bij het frezen van 750 meter per uur te verdubbelen.” Bij de HPM gebeurt dit met een nieuwe techniek op basis van een horizontaal draaiende frees.

ETS Spoor

ETS Spoor zorgt ervoor dat de diensten van Vossloh beschikbaar zijn voor de Nederlandse spoormarkt en gaat tijdens het spooronderhoud ook ter plaatse om spooraannemers te helpen bij het onderhoudsproces.

Lees ook:

ETS Spoor opent nieuw kantoor in Purmerend

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.