Spoor Moerdijkbrug in 2017 compleet vervangen

Het spoor op de Moerdijkbrug wordt in het tweede kwartaal van 2017 compleet vervangen. Het vervangen van de spoorstaven en -lassen zal naar verwachting maximaal twintig dagen duren. De afgelopen tijd waren er meerdere defecten aan het spoor, waarvan het goederenvervoer en passagiersvervoer flinke overlast ondervond. Volgens ProRail komt dat doordat een deel van de spoorlassen op de brug niet aan de gestelde eisen voldoet. Dat komt doordat er fouten zijn gemaakt tijdens het onderhoud van deze lassen in 2014 en 2015.

Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden is een forse buitendienstelling noodzakelijk. De exacte datum en duur van de werkzaamheden is nog niet bekend. Volgens ProRail zal de vervanging van het spoor op dezelfde manier gebeuren als in 2003.

In 2003 is gekozen voor een innovatieve methode waarbij de sporen werden ingegoten in een elastische emulsie. Dit werd gedaan om de levensduur van de brug te verlengen. De lassen op de brug hebben in 2014 en 2015 gepland onderhoud gehad. Volgens ProRail is dit onderhoud kwalitatief niet juist uitgevoerd, waardoor een deel van de lassen niet voldoet. Er is nu op korte termijn onderhoud nodig. “Als er niets wordt gedaan betekent dit het risico op spoorstaafbreuken. Dit is echter een complexe klus, omdat de ingegoten sporen speciale lastechnieken vragen”, meldt ProRail.

Onderhoudswerkzaamheden

ProRail werkt de komende maanden ieder weekend om de lassen die in slechte staat zijn aan te pakken. Dit gebeurt in reguliere buitendienststellingen in de nachten van zaterdag op zondag (zes uur) en zondag op maandag (vijf uur). Het reizigersvervoer ondervindt hier nagenoeg geen hinder van. Tijdens deze buitendienststellingen worden de slechte lassen hersteld. Daarnaast wordt de staat van het spoor gemeten en zwakke plekken in kaart gebracht. ProRail verwacht dat met deze manier van onderhoud en monitoring de kans op acute storingen flink wordt teruggebracht.

De verwachting is dat de spoorbrug na de werkzaamheden minstens tien jaar zonder grote problemen zal functioneren. Het onderstel van de Moerdijkbrug is in 2055 aan vervanging toe.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.