Strukton Rail en John Holland ondertekenen samenwerking op de InnoTrans in Berlijn

Strukton verbetert spoorprestaties Australië met data-analyse

Strukton Rail en John Holland gaan samen de prestaties op het spoor in Australië en Nieuw-Zeeland verbeteren. Daarvoor hebben de spoorbedrijven een innovatieve joint venture opgericht, waarvoor de partijen woensdag op InnoTrans een overeenkomst ondertekenden. John Holland is de grootste spooraannemer in Australië.

De joint venture Acuit.Systems integreert tools voor het verzamelen, analyseren en visualiseren van spoordata met onderhoudsengineeringsdiensten. De partijen willen dat door deze samenwerking het vertrouwen in de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het spoor verbetert.

Toename treinverkeer

Directeur Gary Seabury van John Holland: “Je ziet in Australië en Nieuw-Zeeland dat, net als in Europa, het treinverkeer toeneemt. Het spoor is een belangrijke modaliteit voor mensen om zich te verplaatsen, daarom is het belangrijk dat het spooronderhoud op een slimme manier wordt uitgevoerd. We willen met deze samenwerking het spooronderhoud optimaliseren en mogelijke risico’s meteen tackelen.”

John Holland is marktleider op het gebied van spoor, infrastructuur en bouw in Australië. Het bedrijf is actief in Australië, Nieuw-Zeeland en Zuidoost-Azië en is al meer dan zestig jaar actief voor verbetering en ontwikkeling van de stedelijke omgeving, de verbinding met regio’s en vitale infrastructuren. Directeur Dirk van Doesburg van Strukton Rail Australië: “Door met John Holland samen te werken kunnen we alle intelligentie die we hebben opgebouwd toepassen. We maken een vliegende start in Australië en Nieuw-Zeeland, omdat John Holland hier de grootste partij is.” Strukton hoopt in de toekomst haar activiteiten ook uit te breiden naar Zuidoost-Azië.

Ervaringen opdoen

Vanwege de grote verschillen met het Nederlandse spoor, kan Strukton Rail brede spoorkennis opdoen. Waar bijvoorbeeld in Nederland ongeveer 7.000 kilometer spoor ligt, telt Australië 40.000 kilometer spoor. Daarnaast zijn er drie verschillende spoorwijdtes. Doesburg: “De stad Sydney heeft een drukbereden spoor, terwijl de spoorlijn tussen Sydney en Perth een dunne spoorlijn is. In Nederland is het spoor vrijwel overal drukbezet. Daarnaast is het klimaat in Australië heel anders dan in Nederland. Van al deze verschillende facetten kun je leren. Wij brengen de smart maintenance naar Australië, maar andersom brengen we ook onze opgedane expertise weer terug naar Nederland.”

Geïnteresseerden kunnen tijdens de InnoTrans de stand van John Holland in het Australische Paviljoen (hal 10.2, stand 216) of de stand van Strukton Rail (hal 26, stand 235) bezoeken. InnoTrans is de grootste railvakbeurs van Europa en duurt nog tot en met vrijdag.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.