Zandhazenbrug bij Muiderberg, spoorbrug, foto: ProRail

ProRail bespaart 30 miljoen op budget OV SAAL

ProRail heeft 30 miljoen euro bespaard op het budget van het grote spoorproject OV SAAL. Deze besparing is mogelijk omdat risicopotten niet hoeven worden aangesproken. Dat vertelt Anita Vester, projectmanager voor de spoorvernieuwingen tussen Weesp en Lelystad.

De spoorvernieuwing tussen Weesp en Lelystad maakt onderdeel uit van het grote spoorproject OV SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad), waarbij de Zuidtak van Amsterdam en de Flevolijn worden aangepakt. Dit betekent dat er kilometers aan extra spoor, wissels, seinen, bruggen en viaducten worden aangelegd. Dit maakt het mogelijk om aan het einde van het jaar meer treinen te laten rijden tussen Schiphol en Almere/Lelystad.

OV SAAL

Het Rijk heeft in totaal 1,4 miljard beschikbaar gesteld voor OV SAAL. Voor de periode 2010-2016 is 900 miljoen euro vrijgemaakt om het spoor tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad te verbeteren. Er wordt ongeveer 135 miljoen euro uitgetrokken voor geluidsmaatregelen en andere inpassingmaatregelen in Weesp, Muiderberg en Almere. Voor de plannen na 2016 op het traject Schiphol-Amsterdam-Lelystad is ongeveer 500 miljoen euro vrijgemaakt.

Afgelopen weekend werd het spoor tussen Lelystad en Weesp (Flevolijn) in gebruik genomen nadat hier een week lang aan was gewerkt. De nieuwe spoorburg Zandhazenbrug bij Muiderberg werd op het spoor aangesloten. Ook werden nieuwe sporen bij Almere Centrum in gebruik genomen. Enkele weken geleden werd de spoorverdubbeling tussen Schiphol en Duivendrecht afgerond.

Kaart OV SAAL, bron: RijksoverheidKaart OV SAAL. Bron: Rijksoverheid

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.