Werkzaamheden aan het spoor in Utrecht, bron: ProRail

Dijksma: spoorwerkzaamheden vaker overdag

Onderhoud aan het spoor zal vaker overdag worden uitgevoerd. Dit wordt gedaan om op personeelskosten te besparen en omdat de hoeveelheid werk niet langer alleen in de avonduren en in het weekend kan worden ingepland. Dat meldde staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu donderdag aan de Tweede Kamer.

Dijksma wijst erop dat het aantal treinreizigers en het goederenvervoer per spoor toeneemt, terwijl er voor de spoorinfrastructuur ‘een grote vervangingsoperatie op stapel staat’. Daarom verwacht ze dat spooronderhoud in 2017 tot meer buitendienststellingen zal leiden.Kern van de zaak is dat de manier waarop ProRail onderhoud aan het spoor uitvoert, moet veranderen omdat de hoeveelheid werk toeneemt en de daartoe beschikbare tijd en middelen tekort schieten”, aldus de bewindsvrouw.

Werkzaamheden overdag

Eerder werd al duidelijk dat er voor ProRail voor de periode tussen 2018 en 2028 een tekort dreigt van 475 miljoen euro voor beheer, onderhoud en vervanging. Tegelijkertijd blijft er al enkele jaren geld op de plank liggen dat bedoeld is voor het spooronderhoud. Onderzoeksbureau PwC, dat in september vorig jaar de financiën van ProRail doorlichtte, gaf toen al aan dat het verplaatsen van de werkzaamheden aan het spoor naar de dag voor een aanzienlijke kostenbesparing zou kunnen zorgen.

De werkzaamheden moeten op dit moment met name in een beperkt aantal uren in de nacht plaatsvinden om het treinverkeer zo min mogelijk in de weg te zitten. “De tijd voor het uitvoeren van onderhoud en vervangingen knelt daarom nu al. Dat is een van de oorzaken van de onderbesteding en het uitstellen van vervangingen bij ProRail. In de toekomst zal dit nog meer gaan knellen”, zo voorspelt Dijksma. “Bovendien merken aannemers dat het moeilijk is personeel te vinden dat bereid is om bijna uitsluitend ’s nachts te werken en is ’s nachts werken duur.”

Vervanging spooronderdelen

De bewindsvrouw wijst erop dat in de periode na 2030 veel onderdelen in het spoornetwerk het einde van hun levensduur bereiken en vervangen moeten worden. Deze onderdelen zijn aangelegd in de jaren dertig en vijftig. Daarbij gaat het met name om spoorbruggen en de portalen die de bovenleidingen dragen.

Rover vindt het onbegrijpelijk dat Dijksma meldt dat werkzaamheden aan het spoor voortaan overdag gaan plaatsvinden, zonder dat reizigersorganisaties hiervan op de hoogte zijn gesteld. De reizigersorganisatie vindt de verwachte overlast voor reizigers ‘onacceptabel’. “ProRail krijgt nu als het ware gewoon een vrijbrief om eindeloos spoor buiten dienst te stellen wanneer het zo uitkomt”, concludeert voorzitter Arriën Kruyt.

Lees ook:

Financiële strop van 475 miljoen euro, werkzaamheden spoor vaker overdag

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.