Een slijptrein van Vossloh

‘Hogesnelheid slijpen spoorstaven kan binnen dienstregeling’

Een oplossing waarbij spoorstaven met snelheden van 60 tot en met 80 kilometer per uur worden geslepen, zorgt ervoor dat dit binnen de bestaande dienstregeling kan. Daardoor kunnen de treinen gewoon blijven rijden. 

Intensief gebruik van het spoor zorgt ervoor dat spoorstaven sneller afslijten. Wanneer een spoorstaaf niet tijdig wordt onderhouden, kunnen hierin scheuren en andere onregelmatigheden ontstaan. Dat kan tot verstoringen van het treinverkeer leiden.

Fabrikant Vossloh heeft High Speed Grinding (HSG) ontwikkeld voor het preventief slijpen van de spoorstaven. Met het systeem van HSG kan de levensduur van de spoorstaven volgens Vossloh worden verlengd omdat de “slijtage reserve optimaal wordt benut”. Tegelijkertijd vermindert of verwijdert deze technologie doorslipsporen en golfslijtage en in de langsrichting van het spoor.

Slijpen spoorstaven

Voor het slijpen van de spoorstaven hoeven volgens de fabrikant geen schakels uit het spoor verwijderd te worden en het is mogelijk om met hoge snelheid over de wissels te rijden, ook als ze niet worden geslepen. “Daarmee kunnen spoorbeheerders kosten en voorbereidingen van de planning tot een minimum beperken.”

De slijpunits zijn uitgerust met een viervoudig revolvermagazijn. Dat maakt het mogelijk dat series van versleten slijpstenen tijdens het rijden vervangen kunnen worden. In één werkperiode kan 60 kilometer aan spoor worden geslepen. Na verandering van rijrichting wordt meestal het tegenovergestelde spoor geslepen, zodat er geen lege ritten worden gemaakt.

Met een volautomatisch logboek worden de processen van de slijptrein bijgehouden. Na het einde van de werkzaamheden worden de prestaties in een dagelijkse voortgangsrapportage aangeleverd. Daardoor is de verwijdering reproduceerbaar en kunnen later factoren zoals contactdruk, slijpsnelheid, slijpkorrel en samenstelling in verdere analyses worden vergeleken.

Geluidsoverlast

De Duitse spoorbeheerder DB Netz AG heeft eerder tests uitgevoerd naar de akoestische effecten van de HSG-technologie. Daaruit bleek volgens Vossloh dat deze technologie naast het voorkomen van onregelmatigheden aan de spoorstaven ook zorgt voor het “voorkomen van geluidsemissie zonder extra investeringen”.

Vanwege de positieve uitkomst van de tests werd de regelgeving van de DB Netz AG voor HSG aangepast, zodat de HSG-technologie gebruikt kan worden op BÜG-spoorwegen. BÜG-spoorwegen (Besonders Überwachtes Gleis) zijn in Duitsland bijzonder gecontroleerde spoorwegen die ten opzichte van geluidsoverlast aan hogere eisen moeten voldoen. Geluidsoverlast van treinen wordt mede veroorzaakt door golven in en ruwheid van spoorstaven.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.