ProRail-directeur Pier Eringa geeft een speech op de nieuwjaarsborrel van de spoorbeheerder, foto: ProRail

ProRail wil in 2016 meer aandacht voor innovatie

Smart sensoren, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen gaan er volgens ProRail de komende jaren voor zorgen dat het Nederlandse spoor betrouwbaarder wordt. De spoorbeheerder presenteerde deze drie innovaties dinsdagavond tijdens haar relatiedag. Het bedrijf wil in 2016 meer aandacht schenken aan innovatieve oplossingen voor het spoor.

Om problemen op het spoor sneller het hoofd te kunnen bieden, rust ProRail bepaalde spooronderdelen zoals rails of wissels uit met smart sensoren die data-uitwisseling mogelijk maken. Deze sensoren worden op de rails of op de wissels geplaatst en versturen nuttige informatie over deze spoorobjecten via het communicatienetwerk van KPN naar belanghebbende partijen.

ProRail voert op dit moment een pilot uit waarbij prototypes controleren of de wisselverwarming werkt. Op een beeldscherm wordt constant getoond wat de temperatuur van de wissels is, zodat men kan zien of het systeem in bedrijf is. Met dit systeem kunnen ook trillingen en versnellingen in kaart worden gebracht. Ook kunnen de sensoren in kaart brengen of er ergens verzakkingen in het spoor zijn. “Het gaat allemaal om open data en de uitwisseling van gegevens”, aldus programmamanager Innovatie en Ontwikkeling Wim Verheul van ProRail.

Rolpantograaf

De Technische Universiteit Delft ontwikkelde samen met de universiteit Twente een rolpantograaf die het contact met de bovenleiding verbetert. Dit zorgt voor minder slijtage aan de bovenleiding en de pantograaf zelf. Een rolpantograaf hoeft namelijk minder hard tegen de bovenleiding te drukken om contact dan de reguliere pantografen op treinen.

Deze rolpantograaf wordt al jaren ingezet bij trolleybussen en trams, maar omdat treinen een veel hoger vermogen nodig hebben om te rijden, leek een rolpantograaf bij treinen niet mogelijk. De twee partijen hebben nu een prototype weten te ontwikkelen, dat op het moment wordt getest om te controleren of de rolpantograaf niet te heet wordt en minder goed gaat geleiden. Voordat deze nieuwe pantograaf kan worden ingezet, moeten er nog veel meer testen gedaan worden. Mits de testen goed verlopen, verwacht ProRail op zijn vroegst in 2020 deze nieuwe pantograaf te kunnen inzetten.

Frontcamera’s Arriva

De laatste innovatie die op de nieuwjaarsreceptie werd gepubliceerd waren frontcamera’s die Arriva in de cabine van de machinist plaatst. Omdat de camera’s precies registreren wat de machinist ziet en dit opslaat, kunnen deze camerabeelden bij calamiteiten ter plaatse bezichtigd en gedownload worden en onder bepaalde voorwaarden aan de politie gegeven worden. Op basis van deze beelden kan de politie sneller vaststellen wat er gebeurd is en treinen kunnen zo sneller weer onderweg gaan waardoor de vertraging voor de reiziger tot een minimum kan worden beperkt. Tevens kunnen deze beelden ondersteuning bieden bij andere omstandigheden zoals bijna-aanrijdingen en STS-passages.

Hoewel het plaatsen van deze camera’s gemakkelijk lijkt, blijkt Arriva in de praktijk flink wat hobbels te hebben moeten overwinnen voor het mogelijk was. Volgens regiodirecteur Henk Feijen van Arriva moeten de camera’s namelijk aangepast worden aan de wijze waarop de trein is gebouwd en voldoen aan de wet en regelgeving. Daarnaast is er een strikt protocol dat omschrijft op welk moment welke beelden mogen worden uitgelezen. Ook in NS-treinen zijn deze camera’s eind vorig jaar geïnstalleerd om met camerabeelden te kunnen bewijzen wat er bij calamiteiten heeft plaatsgevonden. ProRail-directeur Pier Eringa sprak tijdens zijn nieuwjaarsspeech over deze camera’s en over de veiligheid op het Nederlandse spoor. “We moeten een goede balans vinden tussen treinen laten rijden en veiligheid en we hebben nu een van de veiligste spoorwegen in Europa.”

Innovaties

Om innovaties in het spoor te bevorderen werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten en andere vervoerders. Daarnaast werkt haar eigen afdeling Innovatie aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor.

Inge Jacobs

Lees ook:

Topmannen ProRail en NS zien unieke rolpantograaf bij TU Delft

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.