Rails, spoor

Onregelmatigheden bij spoorproject ProRail

Bij een spoorproject van ProRail hebben zich misstanden voorgedaan. Het gaat om de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal (VLARK). De spoorbeheerder deed in 2008 twee voorschotbetalingen van in totaal negen miljoen euro aan bouwbedrijven, terwijl dit in strijd was met de overeenkomst tussen beide bedrijven. Dat meldt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

De zaak kwam aan het rollen door een klokkenluider en naar aanleiding daarvan heeft de raad van commissarissen van ProRail dit voorjaar onderzoek laten doen. Opmerkelijk is dat er geen directienotulen of andere stukken zijn gevonden waaruit blijkt dat er binnen de directie van ProRail afstemming heeft plaatsgevonden over de voorschotten.

Financiële afhandeling

Eén van de betrokken bouwbedrijven vroeg om de voorschotten om de eigen balanspositie te verstevigen. Dit deed ProRail nog voordat de gesprekken over de financiële afhandeling van de werkzaamheden waren afgerond. Daarnaast is gebleken dat de administratie van het betrokken project niet toegankelijk en volledig is geweest, hetgeen een schending vormt van onder andere de wettelijke administratieverplichting.

“Ik vind deze gang van zaken zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen”, aldus de staatssecretaris. “Het is goed dat de betrokken medewerker deze kwestie heeft gemeld en dat de raad van commissarissen van ProRail maatregelen neemt om dergelijke handelwijzen in de toekomst te voorkomen.”

Commissie compliance en integriteit

President-commissaris Hans Alders van ProRail schrijft in een brief aan de staatssecretaris dat voortaan “alle voorstellen voor vaststellingsovereenkomsten moeten worden voorgelegd aan de raad van bestuur”. De raad dient deze vervolgens te melden aan de Raad van Commissarissen. Ook wordt er een tijdelijke commissie compliance en integriteit ingesteld bij ProRail.

Dijksma heeft directeur Pier Eringa de opdracht gegeven om een “open, transparante en integere cultuur” bij ProRail te creëren. De topman gaf dinsdag tijdens een persbijeenkomst aan “schoon schip” te willen maken en en “alle dingen die niet deugen” aan te willen pakken. In het eerste kwartaal van 2016 informeert de spoorbeheerder Dijksma over in hoeverre dat is gelukt.

Lees ook:

ProRail-directeur: onderdelen spoor sneller vervangen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.