Betuweroute

Mansveld moet Tweede Kamer informeren over betonrot spoor

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu moet voor het Kamerdebat op 29 september de Tweede Kamer inlichten over betonrot en verzakkingen in het spoor. Ook dient ze alle rapporten te delen die te maken hebben met de financiën of het functioneren van ProRail en NS. Dat eisen PvdA, VVD, CDA, SP, D66 en PVV. Het ministerie wilde de Tweede Kamer hier in eerste instantie in oktober van op de hoogte brengen in de volgende voortgangsrapportage over de HSL-Zuid. Maar de partijen willen dat dit eerder gebeurd.

Bronnen binnen ProRail bevestigen dat bij de Betuweroute en de HSL Zuid attestbeton is gebruikt. Attestbeton is beton met vulstoffen zoals vliegas die een deel van het cement vervangen. Een verkeerde toepassing daarvan kan de levensduur van het beton aanzienlijk verkorten. Het onderzoek dat is gestart naar betonrot op deze spoorlijnen moet vaststellen in welke mate er betonrot is opgetreden. Ook wordt er onderzocht of deze betonsoort ook bij andere spoorprojecten is toegepast.

Betonrot

Vooral bij de HSL Zuid kan betonrot voor grote problemen zorgen, omdat de fundering van vrijwel het gehele traject van 147 kilometer uit beton bestaat. Ook voor de Betuweroute waarvan ongeveer 150 grote en middelgrote bruggen, tunnels en viaducten deel uitmaken kan dit verregaande gevolgen hebben. Naar verwachting betekent betonrot bij deze vrij jonge spoorlijnen (opgeleverd in 2007 en 2009) opnieuw een fikse financiële tegenvaller voor ProRail en het ministerie.

Eerder werd al bekend dat vanwege slappe ondergrond, slechte afwatering, dwangpunten en treinbelasting delen van het Nederlandse spoor wegzakken. Deze verzakkingen zijn in sommige gevallen zo ernstig dat, als men niks doet, de pantograaf van treinen de bovenleiding niet meer kan bereiken waardoor het treinverkeer stil komt te staan.

Financiële tegenvallers

Vorige week dienden oppositiepartijen CDA, SP, PVV en D66 een verzoek om alle stukken over de chaos bij ProRail met de Tweede Kamer te delen. De coalitiepartijen steunen dit verzoek. “De Kamer is nog niet klaar met staatssecretaris Mansveld. Op verzoek van CDA, SP, PVV en D66 moet zij alle la’s opentrekken”, zegt SP-Kamerlid Farshad Bashir.

Vorige week werd bekend dat ProRail in het budget voor de periode tot en met 2028 een half miljard tekort komt. Eventuele tegenvallers door betonrot in het spoor zijn hierin nog niet meegenomen. Dat blijkt uit een doorlichting van de financiën van de spoorbeheerder door onafhankelijk onderzoeksbureau PwC. Om het tekort op te vangen zijn er verregaande maatregelen nodig. Zo zouden spoorwerkzaamheden deels weer naar de dag worden verplaatst en worden er zelfs mogelijk regionale lijnen uit het hoofdrailnet geschrapt.

Berichtgeving

ProRail-directeur Pier Eringa betreurt de berichtgeving rondom zijn spoorbedrijf. “Ik vind de ontstane commotie in de media heftig. Er gaan bij ons veel dingen goed, maar er kunnen dingen ook beter. In zijn algemeenheid ontmoet ik een kleine vierduizend loyale en hardwerkende werknemers.”

“Ze werken met hart en ziel zonder persoonlijk gewin voor een betere spoorinfrastructuur met betere prestaties voor reizigers en verladers. Voor de collega’s is de berichtgeving pijnlijk, het leidt ons af van de kern: het laten rijden van treinen. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze mensen verdere verbeteringen gaan doorvoeren in onze financiële administratie en ook op andere terreinen.”

AO Spoor

De SP vindt dat staatssecretaris Mansveld haar ontslag moet indienen als blijkt dat ze de problemen bij ProRail niet kan oplossen. Op dinsdag 29 september is het vervolg van het Algemeen Overleg Spoor. Omdat Mansveld in het laatste overleg niet kon uitleggen hoe de verhoudingen tussen haar en de ProRail-topman zijn, wordt hier op 29 september een vervolg aan gegeven.

Lees meer:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Mansveld moet Tweede Kamer informeren over betonrot spoor”

Ans van Duuren|24.09.15|18:59

Wat een gesjoemel.

Léon Habets|25.09.15|12:32

Alles moet worden uitbesteed en tegen een zo goedkoop mogelijke prijs worden uitgevoerd. Het verbaast mij niets, dat bovenstaande eens een keer voor zou komen. Men dient meer naar de kwaliteit, dan naar de prijs te kijken, bij het uitvoeren van grote projecten.

Nico Meininger|07.07.16|10:08

Wanneer laten we we technische deskundigen naar het contract kijken ipv juristen en aanbestedings deskundigen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.