Betuweroute

Volume spoorgoederenvervoer groeit komende jaren

Het volume van het spoorgoederenvervoer gaat de komende jaren stijgen. Dat blijkt uit de 25e editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van het onderzoeksbureau Panteia. In 2015 zal het volume van het spoorgoederenvervoer met 500.000 ton naar 1,2 procent groeien. In 2016 wordt een groei van 700.000 ton (1,7 procent) verwacht. 

In het spoorgoederenvervoer is er in 2015 de groepen metaal, chemie en eindproducten de meeste groei te zien. De goederengroep energie loopt dit jaar naar verwachting al wat terug. Panteia verwacht dat er in 2016 alleen in chemie een flinke toename in het vervoer te zien is. Panteia stelt dat het buitenlands vervoer onder druk staat, maar verwacht wel groei in het binnenlands vervoer, met name in 2016.

Treinkilometers

Het aantal afgelegde kilometers is zowel voor wegvervoer, binnenvaart als voor spoorvervoer afgenomen in 2013. In 2014 nam het voor spoor en binnenvaart ook af. Een van de verklaringen die hiervoor wordt genoemd is dat het aantal vervoerde tonnen stijgt, maar het aantal tonkilometers afneemt.

Het vervoerde volume van het eerste kwartaal van 2015 was laag. Het volume tussen Duitsland en Nederland liep met elf procent terug ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die daling kwam volgens Panteia alleen door het vervoer van energieproducten. De productgroepen chemie en eindproducten en containers stegen respectievelijk met zeven en acht procent.

Derde spoor

Met de aanleg van het derde spoor in Duitsland moet internationaal vervoer soms andere routes rijden. Daardoor zal het aantal gereden kilometers de komende jaren omhoog gaan. Er komt gedeeltelijke compensatie voor de extra kosten die worden gemaakt bij het omrijden. Stakingen en omleidingen maken België en Frankrijk aantrekkelijker als alternatieve route. Toch is deze route volgens Panteia niet ideaal te noemen. De route over Duits grondgebied wordt veel meer gebruikt.

Vanwege de werkzaamheden aan het derde spoor zal er tussen 2015 en 2022 meer gebruik gemaakt worden van de Brabantroute. De Brabantroute wordt ook gebruikt door verkeer uit Belgische zeehavens. Dit is internationaal verkeer, dus in een aantal gevallen krijgen Belgische goederentreinen voorrang ten opzichte van treinen uit Vlissingen, Rotterdam en Amsterdam. In 2017 wordt dit aangepakt, staatsecretaris Mansveld verwacht dat het in 2015 en 2016 nog geen problemen gaat opleveren voor het Nederlands vervoer.

Initiatieven

België is diverse nieuwe initiatieven gestart op het gebied van spoorgoederenvervoer. Zo heeft B Logistics de verbinding tussen België, Rotterdam en Keulen verbeterd met treinen die frequenter gaan. Verder bieden onze zuiderburen reizen richting Noord-Spanje, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië aan.

De tarieven in spoorvervoer stijgen regelmatig. Dat gebeurt zowel in Nederland als in Duitsland. Dit gebeurt niet in de binnenvaart en het wegvervoer, waardoor de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer onder druk staat. DB Netz verhoogt gebruiksvergoedingen op het Duitse spoor voor 2016 met 2,4 procent. Gebruikersvergoedingen kunnen soms wel een aandeel hebben van 30 procent in de totale kosten op een route van Rotterdam naar Duitsland.

Investeringen

De investeringen in het spoor in Euro per inwoner van Nederland zijn gemiddeld te noemen in vergelijking met andere landen in Europa. Duitsland staat een na laatste. Investeringen hebben meestal effect op lange termijn. Zwitserland staat bovenaan en het netwerk biedt ook hoge service. De kostprijs voor spoorvervoer is echter ook hoog in Zwitserland.

Er komt een spoorverbinding naar Polen bij. Tussen Noord-Brabant (Oss) en Polen zullen twee treinen per week gaan rijden. De verbinding is een alternatief voor short-sea vervoer. Bij succes wordt een derde trein per week ingezet. Panteia stelt dat de Europese export opleeft door de lage euro koers ten opzichte van de dollar.

Nieuwe verbindingen

Er komt ook een verbinding naar Zweden bij. De voormalige treindienst tussen Utrecht en Zweden was een aantal jaren opgeheven. De toenemende vraag heeft er voor gezorgd dat er weer ritten tussen Utrecht en Zweden worden gereden. Naar verwachtig zal er jaarlijks 150.000 ton aan karton wordt aangevoerd vanuit Zweden. Verder hebben Samskip en Bas Logistic in 2014 een verbinding Rotterdam-Milaan opgestart. Als beide lijnen goed draaien, dan gaan er elf treinen per week rijden.

In Venlo gaat de railterminal de capaciteit verhogen. Venlo is een tussenstop voor een aantal shuttles naar Italië vanuit Rotterdam. In de omgeving van Rotterdam is Vopak bezig om de railcapaciteit uit te breiden voor de het vervoer van biodiesel. Eind 2015 is de extra capaciteit volledig gereed, waardoor drie bloktreinen per dag kunnen worden verwerkt.

Europese export

Rotterdam heeft met Maasvlakte 2 meer capaciteit om containers over te slaan. De Maasstad zet de komende tijd in om marktaandeel per spoor te winnen in de het zuiden van Duitsland in Baden-Würtemberg en Beieren. Daarbij komt concurrentie van de havens van Bremen en Hamburg. De haven van Bremen heeft onlangs nieuwe investeringen in het spoorvervoer aangekondigd.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.