Werkzaamheden, spoor, Utrecht Centraal, baanwerker, NS-trein

88 miljoen euro voor spoorverdubbeling Utrecht Centraal-Leidsche Rijn

Het spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn wordt verdubbeld. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu trekt er 88 miljoen euro voor uit. Doordat de hele spoorlijn tussen Utrecht en Woerden vier sporen krijgt, kunnen er vanaf 2018 zes sprinters per uur overheen rijden. Ook kan de snelheid van de treinen omhoog.

Het ministerie werkt samen met ProRail aan een hoogwaardig sprinternetwerk rondom Utrecht. Naast de spoorverdubbeling worden in het project spooruitbreiding Utrecht Centraal-Leidsche Rijn ook andere maatregelen genomen. Zo worden bestaande sporen aangepast en legt ProRail een nieuwe tweesporige spoorbrug aan over het Amsterdam-Rijnkanaal. Daarnaast komt er een nieuw spoorviaduct.

Spoorverbreding

Staatssecretaris Mansveld: “Het spoor rond Utrecht vormt het hart van het Nederlandse spoorwegennet. Dat moet dus zo robuust mogelijk zijn. Door de spoorverbreding tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn verwijderen we deze flessenhals op het spoor. Hier profiteren dagelijks tienduizenden doorgaande intercityreizigers tussen Woerden en Utrecht van, maar ook lokale reizigers die de sprinter pakken naar de rand van de stad.”

Het tracébesluit (TB) ligt van 29 mei tot en met 9 juli ter inzage. De volledige indienststelling van de spooruitbreiding Utrecht Centraal – Leidsche Rijn is gepland voor de dienstregeling 2019, die in december 2018 in gaat.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.