Schiphol, tunnel, Intercity, trein, NS

Spooraannemers steunen plannen Eringa bij spoedoverleg over Schiphol

Er worden extra inspecteurs en storingsploegen ingezet bij risicovolle momenten in de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht. Inspecteurs voeren extra controles op de staat van de infrastructuur uit en controleren of alle werkzaamheden volgens afspraak zijn uitgevoerd. De spooraannemers omarmen deze plannen van ProRail-topman Pier Eringa. Dat bleek woensdag tijdens een vertrouwelijk overleg met de honderd sleutelfiguren van de spooraannemers Strukton Rail, VolkerRail en BAM en de betrokken medewerkers van spoorbeheerder ProRail.

Mocht zich een storing voordoen, dan zijn storingsploegen sneller ter plaatse. De extra mankrachten worden direct ingezet. Tijdens de bijeenkomst werd opgeroepen tot meer scherpte, extra checks en de oproep om over de eigen grenzen heen te stappen. Dit alles moet leiden tot minder storingen op de drukst bereden stukken spoor in Nederland en een betere bereikbaarheid van luchthaven Schiphol.

Spoedoverleg

De aanleiding voor het spoedoverleg dat was ingelast door Eringa was de storing bij Schiphol op maandag 13 april die veel overlast veroorzaakte. De topman riep de betrokken partijen bij elkaar om zo snel mogelijk concrete verbetermaatregelen te nemen. Vorige week al kondigde Eringa aan extra storingsploegen en inspecteurs in te zetten op het spoor in de driehoek Schiphol – Amsterdam – Utrecht. De spooraannemers omarmen deze maatregelen.

Verder werd afgesproken dat partijen die in de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht werkzaam zijn nog nauwer gaan samenwerken en indien nodig over de grenzen van hun werkgebied of werkafspraken heen stappen. “We moeten soms bereid zijn meer te doen dan waar we in principe  verantwoordelijk voor zijn. Dat vraagt van ons allemaal een cultuuromslag. Dit alles met maar een doel voor ogen: de trein moet altijd rijden voor de reiziger”, aldus Eringa. “Pak die extra meter ook als het jouw eigen gebied niet is. We moeten met meer moed en lef aan de slag als het gaat om storingsreductie”, stelde Jan Vos, directeur van Volker Rail.

Overdracht werkzaamheden

Pier Eringa wil ook meer scherpte op momenten dat werk wordt overgedragen. Hij maakt daarbij een vergelijking met het ziekenhuis, waar hij tot voor kort werkzaam was. “Het moment waarop de grootste kans is dat er zaken fout gaan, is bij de wisseling van de wacht. Dan komt het aan op goede communicatie en duidelijke werkafspraken. Ook op het spoor zijn er deze cruciale overdrachtsmomenten, waarbij extra scherpte kan bijdragen tot betere prestaties”, aldus Eringa.

Naast het maken van concrete afspraken werd de discussie over de tijdsdruk van het werk aangezwengeld. In een zeer korte tijd, vaak maar een paar uur in de nacht, moet de aannemer veel werk verzetten. Is sommige gevallen is het de vraag of dat haalbaar is, aldus enkele aanwezigen. Eringa: “Ik wil daar meer inzicht in krijgen. Enerzijds willen we in het belang van vervoerders en hun reizigers onze infrastructuur maximaal beschikbaar stellen. Anderzijds moet we natuurlijk wel tijd genoeg hebben om het spoor zodanig goed te onderhouden dat we niet telkens geconfronteerd worden met storingen. Dat is niet alleen kostbaar, maar vooral heel vervelend voor reizigers. Ik wil weten of die balans nu goed is.”

Spooronderhoud

“Misschien blijft alles bij het oude, of zeggen we: liever een half uur extra tijd voor onderhoud maar dan wel in een keer goed. Maar nogmaals, hierover wil ik meer inzicht krijgen. Op ons drukke Nederlandse spoor waar 24/7 gebruik van wordt gemaakt, is dit een onderwerp waarbij je niet te licht en te snel moet handelen. Bij dit vraagstuk betrek ik uiteraard ook de vervoerders.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spooraannemers steunen plannen Eringa bij spoedoverleg over Schiphol”

Peter Vandermark|25.04.15|12:03

Waar ik me in het geval van ernstige storingen bij de spoorwegen in Nederland over blijf verbazen is de impotentie om reizigers, zeker buitenlandse, te informeren over wat er aan de hand is en wat te doen om met een redelijke vertraging op je eindpunt (Schiphol!) aan te komen. Uberhaupt is de communicatie naar buitenlandse reizigers tamelijk belabbert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.