Intercity Direct, hogesnelheidslijn,

Mansveld investeert 50 tot 70 miljoen in geluidsreductie hsl

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil 50 tot 70 miljoen euro beschikbaar stellen om geluidsoverlast van de hogesnelheidslijn in Langsingerland en omgeving te bestrijden. Ze gaat daarover binnenkort in gesprek met gemeenten en inwoners langs de HSL-Zuid. Dat meldt de bewindsvrouw aan de Tweede Kamer.

Uit metingen is gebleken dat bij de aanleg van de HSL-Zuid genomen maatregelen die het geluidsoverlast moesten terugbrengen minder effectief zijn, dan destijds was berekend. Dat werd mede veroorzaakt door de unieke constructie van een betonnen baan in combinatie met transparante geluidschermen.

TNO heeft in 2014 op basis van deze metingen een inschatting gemaakt van de geluidsoverschrijdingen langs de hele HSL-Zuid. Daarbij ging het onderzoeksbureau uit van de dienstregeling en het eindbeeld van het Tracébesluit. In dit besluit werd er nog vanuitgegaan dat er ook met de Fyra-treinen van Ansaldo Breda op het traject zou worden gereden. In dit onderzoek kwam naar voren dat er overschrijdingen van de geluidsnormen zou plaatsvinden bij 633 huizen in 10 gemeenten.

Aanvullend onderzoek

Mansveld wijst in haar brief erop dat aanvullend onderzoek door ingenieursbureau Movares heeft uitgewezen dat het om 122 huizen in 3 gemeenten gaat. In dit onderzoek wordt uitgegaan van de dienstregeling 2024 en dit leidt tot lagere geluidsniveaus in vergelijking met de vervoersprognose die in 1998 werd gemaakt bij het tracébesluit, stelt Movares in het onderzoek.

“Deze geluidreductie wordt veroorzaakt door het sterk verminderde aantal hogesnelheidstreinen in combinatie met een lagere snelheid van het intercitymaterieel. Door het verminderd aantal hogesnelheidstreinen neemt het aandeel aerodynamisch geluid af en zijn de geluidschermen voor de lagere bronnen van het rolgeluid effectiever”, zo valt in het onderzoek te lezen. In de dienstregeling 2024 wordt ook de instroom van nieuw intercity-materieel in 2021 meegenomen. Movares is er in het onderzoek vanuit gegaan dat in 2024 de IC-dienst volledig door nieuw materieel wordt verzorgd dat 200 kilometer per uur rijdt.

Geluidmaatregelen

In het Movares-rapport zijn voor vijf scenario’s geluidmaatregelen voorgesteld. Alle scenario’s leiden in combinatie met de alternatieve dienstregeling tot een verdere afname van het aantal woningen dat na het treffen van maatregelen resteert.

Twee van de maatregelen die in een pilot zijn getest, en toegepast in het Movares-rapport, zijn raildempers en absorberende platen tussen en naast de sporen. Deze maatregelen zijn uitontwikkeld voor toepassing. “Met raildempers is een extra geluidsreductie mogelijk tot 2dB en met absorberende platen van 2 tot 4dB”, meldt Mansveld.

Onderzoek

De staatssecretaris wijst er verder op dat er is besloten om een pilot met Modulaire Dubbelzijdige Minigeluidschermen (MDM) niet uit te voeren. Vooronderzoek van ProRail, NS, Infraspeed en Lloyd’s Register Rail heeft uitgewezen dat de verwachte extra geluidsreductie niet opweegt tegen de hoge kosten ervan. “Eenzelfde of slechts hogere geluidsreductie kan namelijk verkregen worden met goedkopere conventionele geluidsschermen”, zegt Mansveld op basis van de bevindingen.

In een algemeen overleg met de Tweede Kamer is in september 2014 gevraagd om ook onderzoek naar trillingen uit te voeren. Volgens Mansveld heeft eerder onderzoek van TNO uitgewezen dat gemeten trillingsniveaus op alle locaties aan de gestelde richtlijnen voldoen, waardoor het niet nodig is om aanvullende maatregelen te nemen. “Het onderwerp trillingen zal derhalve geen onderdeel uitmaken van de besluitvorming omtrent geluid.”

Marieke van Gompel

Aantal overschrijdingen, hsl, bron: Movares
Bron: Movares

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Mansveld investeert 50 tot 70 miljoen in geluidsreductie hsl”

Ruud Veldkamp|16.01.15|01:39

Trillingen waarneembaar tot ver voorbij 180 mtr waar TB spreekt van maximaal 50 mtr.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.