
ProRail maakt gunning monitoringsysteem ATB Vv bekend
Er komt een monitoringsysteem voor het treinbeveiligingssysteem ATB Vv op het Nederlandse spoor. Met het monitoringsysteem wordt het mogelijk op afstand te controleren of het beveiligingssysteem in- of uitgeschakeld staat en of het functioneert. Dat kan op dit moment nog niet en dat brengt grote veiligheidsrisico’s met zich mee. ProRail heeft de opdracht voor de levering van het monitoringsysteem aan Strukton Systems gegund. Alle ATB Vv-installaties in Nederland worden met dit systeem uitgerust. Er loopt op dit moment nog een tender voor de montage van het systeem.
Woordvoerder Babet Verstappen van ProRail: “Bij de implementatie van ATB Vv is destijds besloten om dit systeem niet te monitoren. Daar heeft de politiek, onder meer vanwege de hoge kosten, toe besloten. Vanwege een aantal incidenten, zoals de treinbotsing in Amsterdam Westerpark vorig jaar, is er opnieuw druk uitgeoefend om een monitoringssysteem te installeren.” Daarom heeft ProRail begin dit jaar een tender uitgeschreven voor een monitoringsysteem.
Ontwikkeling
Omdat de apparatuur nog dit jaar moet worden geleverd, was een extreem korte tijd beschikbaar voor de productontwikkeling. Strukton had al vijf geteste prototypes klaar liggen toen de formele opdracht werd verstrekt. Deze snelle productontwikkeling was mogelijk doordat Strukton gebruik maakte van zijn ervaring met monitoringsystemen. De meetapparatuur heeft veel weg van de door Strukton ontwikkelde micro POSS-dataloggers, die wereldwijd worden ingezet voor het monitoren van wissels.
Woordvoerder Irene van Dam van Strukton: “Wij hebben Poss-dataloggers ontwikkeld die onder meer wissels monitoren. Het monitoringsysteem dat wij nu voor ATB Vv hebben ontworpen is gebaseerd op dezelfde technologie. Vandaar dat we dit systeem zo snel konden ontwikkelen.”
Dataloggers
De monitoring van ATB Vv zal ook gebeuren met dataloggers. Dataloggers zijn kleine meetinstrumenten die gegevens meten en opslaan. De gegevens kunnen softwarematig op afstand worden uitgelezen en geanalyseerd. Van Dam: “De gegevens vanuit de dataloggers van ATB Vv gaan naar ProRail en worden gepresenteerd in het systeem van ProRail.”
Strukton gaat 2.500 dataloggers leveren. Deze worden vervolgens in de ATB Vv-schakelkasten gemonteerd. Voor de installatie van het monitoringsysteem is ook een tender uitgeschreven. Een groot deel van de installaties wordt al voor het einde van het jaar geleverd. Mogelijk volgen later nog nieuwe leveringen van het systeem.
Vangnet
ATB Vv staat voor Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie. Dit systeem is een vangnet bovenop het bestaande beveiligingssysteem. Het grijpt in als een trein een rood sein passeert. Waar het traditionele ATB-systeem pas ingrijpt bij snelheden hoger dan 40 kilometer per uur, grijpt ATB Vv ook bij lagere snelheden in.
Volgens ProRail zijn het traditionele ATB- en het ATB NG-systeem (Nieuwe Generatie) – dat op een aantal regionale spoorlijnen is geïnstalleerd – ‘fail safe’. Verstappen: “Dat wil zeggen dat als er sprake is van een storing, het sein direct op rood gaat en er geen trein meer kan rijden. Dan is er dus sprake van defect of storing die direct moet worden verholpen, monitoring is dus hier niet relevant.”
Marieke van Gompel
Lees ook:
ProRail LIEGT. De politiek wist (en weet!) aantoonbaar en bewijsbaar NIETS van het monitoring-punt en ook NIETS van de bijbehorende risico’s. Dit zijn schandelijke kwesties die opzettelijk onder de mat geveegd zijn en doelbewust verzwegen richting de politiek. En dan nu met droge ogen de politiek de schuld durven geven en nog meer belastinggeld verbranden.
Er moeten koppen rollen, en niet alleen vanwege deze ene misstand. Want er is veel meer aan de hand binnen het STS-dossier.