Mariënberg-Almelo bij Vriezenveen

Provincie Overijssel voert druk op Rijk verder op

Een dieseltrein bij Vriezenveen, op de lijn Almelo-Mariënberg. Rob Dammers/Flickr

Provinciale Staten van de provincie Overijssel heeft geen zin om 2,7 miljoen te steken in een (verder) onderzoek naar elektrificatie van de spoorlijn Mariënberg-Almelo zonder de keiharde toezegging van het Rijk dat deze investering wordt teruggestort als de spoorlijn daadwerkelijk geëlektrificeerd gaat worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “Provincie Overijssel voert druk op Rijk verder op”

A C F Sierts|15.12.23|12:03

Ook dit dossier lijkt weer op dezelfde manier richting de klant te gaan ontsporen als de Maaslijn en bv het overwegenbeleid : Rijk en regio vechten als kleuters om de centenkwesties, en ondertussen gebeurd er buiten niks. Concessietermijnen lopen af, vervoerders blijven noodgedwongen met afgeragd dieselmaterieel rijden, treinuitval neemt toe etc etc. Wie stopt deze jankende overheidskleuters ? De politiek niet, die maakt het alleen maar erger.

A C F Sierts|15.12.23|12:08

Waar het gewoon op neerkomt is dat Rijk en regio primair bezig zijn met financieel armpje drukken. En de reiziger? De reiziger staat in de kou. Goh, waar kennen we die titel ook al van? Oh ja, de vorige parlementaire enquete…

Illya Vaes|15.12.23|14:59

2,7 miljoen voor het zoveelste _onderzoek_? Hoeveel moeten de “vrinden” in de consultancy nog meer gesubsidieerd worden?
Ga ’s aan de bak! Hoeveel % van de elektrificatiekosten is dit nu weer en hoe vaak had het van alle onderzoeken al elektrisch kunnen zijn?

Marc Busio|16.12.23|10:30

Het elektrificeren van die regionale lijntjes in een heilloze weg. Het geringe aantal mensen dat daar gebruik van maakt rechtvaardigt die hoge kosten niet. Het is niet voor niets dat men daar in het verleden voor dieselmaterieel heeft gekozen. Dat men af wil van diesellocs voor zware goederentreinen kan ik me goed voorstellen, maar zo´n dieselelektrische treintje op een regionaal lijntje…….daarmee maak je echt niet het verschil.

Pat Rick|16.12.23|17:19

@Marc Busio: de Maaslijn barst uit zijn voegen en bewijst dat je zoals gewoonlijk uit je nek kletst. Die lijn had al lang geëlektrificeerd moeten zijn. Het probleem is zoals ACF Sierts stelt dat het Rijk de provincie tegenwerkt (wat je vaker ziet in de provincie, omdat Den Haag wss denkt dat er te weinig kiezers wonen) en dat ProRail heel duur werkt. Infrabel kan elektrificeren voor 1,2 miljoen per km (3 keer zo goedkoop als ProRail, zie het traject Hamont-Mol), zelfs tegen hogere specs van 3kV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Provincie Overijssel voert druk op Rijk verder op | SpoorPro.nl
Mariënberg-Almelo bij Vriezenveen

Provincie Overijssel voert druk op Rijk verder op

Een dieseltrein bij Vriezenveen, op de lijn Almelo-Mariënberg. Rob Dammers/Flickr

Provinciale Staten van de provincie Overijssel heeft geen zin om 2,7 miljoen te steken in een (verder) onderzoek naar elektrificatie van de spoorlijn Mariënberg-Almelo zonder de keiharde toezegging van het Rijk dat deze investering wordt teruggestort als de spoorlijn daadwerkelijk geëlektrificeerd gaat worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “Provincie Overijssel voert druk op Rijk verder op”

A C F Sierts|15.12.23|12:03

Ook dit dossier lijkt weer op dezelfde manier richting de klant te gaan ontsporen als de Maaslijn en bv het overwegenbeleid : Rijk en regio vechten als kleuters om de centenkwesties, en ondertussen gebeurd er buiten niks. Concessietermijnen lopen af, vervoerders blijven noodgedwongen met afgeragd dieselmaterieel rijden, treinuitval neemt toe etc etc. Wie stopt deze jankende overheidskleuters ? De politiek niet, die maakt het alleen maar erger.

A C F Sierts|15.12.23|12:08

Waar het gewoon op neerkomt is dat Rijk en regio primair bezig zijn met financieel armpje drukken. En de reiziger? De reiziger staat in de kou. Goh, waar kennen we die titel ook al van? Oh ja, de vorige parlementaire enquete…

Illya Vaes|15.12.23|14:59

2,7 miljoen voor het zoveelste _onderzoek_? Hoeveel moeten de “vrinden” in de consultancy nog meer gesubsidieerd worden?
Ga ’s aan de bak! Hoeveel % van de elektrificatiekosten is dit nu weer en hoe vaak had het van alle onderzoeken al elektrisch kunnen zijn?

Marc Busio|16.12.23|10:30

Het elektrificeren van die regionale lijntjes in een heilloze weg. Het geringe aantal mensen dat daar gebruik van maakt rechtvaardigt die hoge kosten niet. Het is niet voor niets dat men daar in het verleden voor dieselmaterieel heeft gekozen. Dat men af wil van diesellocs voor zware goederentreinen kan ik me goed voorstellen, maar zo´n dieselelektrische treintje op een regionaal lijntje…….daarmee maak je echt niet het verschil.

Pat Rick|16.12.23|17:19

@Marc Busio: de Maaslijn barst uit zijn voegen en bewijst dat je zoals gewoonlijk uit je nek kletst. Die lijn had al lang geëlektrificeerd moeten zijn. Het probleem is zoals ACF Sierts stelt dat het Rijk de provincie tegenwerkt (wat je vaker ziet in de provincie, omdat Den Haag wss denkt dat er te weinig kiezers wonen) en dat ProRail heel duur werkt. Infrabel kan elektrificeren voor 1,2 miljoen per km (3 keer zo goedkoop als ProRail, zie het traject Hamont-Mol), zelfs tegen hogere specs van 3kV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.