ICNG Rotterdam

Gunning HRN-concessie aan NS kan Nederland duur komen te staan

De ICNG op station Rotterdam Centraal. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De onderhandse gunning van de hoofdrailnetconcessie aan NS kan Nederland een boete opleveren van 3.892.000 euro per overtreding, waarbij er geen maximum aan de boete is verbonden. Er kan bovendien een dwangsom worden opgelegd van 4.170 tot maximaal 250.200 euro per dag. Of Nederland die boetes daadwerkelijk krijgt, is volstrekt ongewis. Dat schrijft demissionair staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. Het heeft er alle schijn van dat Heijnen geen idee heeft of ze haar hoofd in een spreekwoordelijke Europese strop heeft gestoken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Gunning HRN-concessie aan NS kan Nederland duur komen te staan”

Jeroen Komen|27.10.23|18:28

Ik vraag me af hoe dit in andere landen (denk aan Duitsland met DB, Belgie met NMBS en Frankrijk) werkt? Zij gaan hun kern-netwerken tot zover ik weet ook niet openstellen voor allerhande vervoerders.

A C F Sierts|31.10.23|15:30

@ Jeroen: in Dld is dat al een tijdje het geval, zie Flixtrain.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.