ICE Duitsland

Heijnen schuift en schrapt in TEN-T op advies van ProRail

Met het Europese transportplan is veel geld gemoeid. Geld dat er nu nog niet is. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Op advies van ProRail heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat besloten om met de rode pen door de TEN-T plannen te gaan en flink te schuiven en schrappen. ‘Vertrouwd Adviseur’ ProRail heeft de staatssecretaris voorgerekend dat het realiseren van het gehele TEN-T-plaatje – dat per 2050 klaar moet zijn – 15,4 miljard euro kost. “Daarvan is 2,6 miljard euro benodigd voor de implementatie tot 2030 (kernnetwerk). Tot 2040 is circa 10,1 miljard euro benodigd (uitgebreid kernnetwerk) en tot 2050 2,7 miljard euro (het uitgebreide netwerk)”, schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. De kosten voor het implementeren van ERTMS en het aanleggen van de Lelylijn zijn hierin nog niet eens meegenomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Heijnen schuift en schrapt in TEN-T op advies van ProRail”

Illya Vaes|24.10.23|18:04

Vooral niet gewoon net als in het buitenland al je treinen (incl. stoptreinen) ook 160 kunnen laten rijden. Oh nee, om dat te voorkomen hadden we “ATB Groen” al van “baanvaksnelheid” naar “140” omlaaggedefinieerd want o o o wat gevaarlijk zo’n open-ended code. En de auto’s maar op zicht 130+ rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Heijnen schuift en schrapt in TEN-T op advies van ProRail | SpoorPro.nl
ICE Duitsland

Heijnen schuift en schrapt in TEN-T op advies van ProRail

Met het Europese transportplan is veel geld gemoeid. Geld dat er nu nog niet is. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Op advies van ProRail heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat besloten om met de rode pen door de TEN-T plannen te gaan en flink te schuiven en schrappen. ‘Vertrouwd Adviseur’ ProRail heeft de staatssecretaris voorgerekend dat het realiseren van het gehele TEN-T-plaatje – dat per 2050 klaar moet zijn – 15,4 miljard euro kost. “Daarvan is 2,6 miljard euro benodigd voor de implementatie tot 2030 (kernnetwerk). Tot 2040 is circa 10,1 miljard euro benodigd (uitgebreid kernnetwerk) en tot 2050 2,7 miljard euro (het uitgebreide netwerk)”, schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. De kosten voor het implementeren van ERTMS en het aanleggen van de Lelylijn zijn hierin nog niet eens meegenomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Heijnen schuift en schrapt in TEN-T op advies van ProRail”

Illya Vaes|24.10.23|18:04

Vooral niet gewoon net als in het buitenland al je treinen (incl. stoptreinen) ook 160 kunnen laten rijden. Oh nee, om dat te voorkomen hadden we “ATB Groen” al van “baanvaksnelheid” naar “140” omlaaggedefinieerd want o o o wat gevaarlijk zo’n open-ended code. En de auto’s maar op zicht 130+ rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.