Intercity Roosendaal-Zwolle bij Ellecom

FMN in beroep zodra ministerie concessie aan NS verleent

NS wordt nog dit jaar de hoofdrailnetconcessie 2025-2035 gegund. Rob Dammers/Flickr

De rechtbank van Den Haag voelt zich niet bevoegd om te oordelen over het door de Staat onderhands gunnen van de hoofdrailnetconcessie aan NS. Zo luidt het oordeel in een bodemprocedure die was aangespannen door een collectief aan regionale vervoerders. Die vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), wilden ook meedingen via een aanbestedingsprocedure. Wat gaat er dus nu gebeuren? Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal nog dit jaar de concessie aan NS verlenen en vervolgens Gaat FMN daartegen in beroep.

De rechter stelt dat de zaak niet binnen het civiel recht thuishoort, maar dat een bestuursrechter wel een oordeel kan vellen. In dit geval is dat het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Maar de rechtbank is van oordeel dat zij voorafgaand aan een dergelijke rechtsgang geen oordeel kan vellen over in hoeverre de Staat de Europese wet- en regelgeving overtreedt. “Bovendien is het onwenselijk als er twee rechters tegelijkertijd met deze zaak bezig zijn”, aldus een woordvoerder van FMN.

Volgens de in FMN verzamelde regionale vervoerders gaat de onderhandse gunning van het ministerie in tegen de Europese regels. Die regels schrijven volgens de vervoerders voor dat ook andere partijen dan NS de kans moeten krijgen om op het hoofdrailnet te kunnen rijden.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen reageert op het oog onaangedaan op de uitspraak van de rechter: “De eisende partijen zijn niet-ontvankelijk verklaard. Ik ga dan ook door op de ingeslagen weg, omdat ik het in het belang van de reiziger vind dat we een samenhangende dienstregeling op het spoor hebben die reizigers naar alle delen van ons land kan brengen. Dat houdt in dat ik aan het eind van de zomer de Tweede Kamer zal informeren over de inhoud van het nieuwe contract met NS en dat ik in december de concessie aan NS wil verlenen.”

‘We vragen de Europese Commissie de gang naar het Europese hof te maken’

NS heeft de concessie voor 2025-2035 dus binnen. In elk geval voorlopig, want FMN laat het er niet bij zitten, getuige de reactie van de organisatie. “We hebben kennisgenomen van de uitspraak. We betreuren het dat er geen inhoudelijke toets gedaan is door de Rechtbank aan de Europese regelgeving. Het is tegelijkertijd opvallend dat de Rechtbank, net als drie eerdere rechters, wel vindt dat de Europese regels onduidelijk zijn en tegelijkertijd toch nalaat om duidelijkheid te vragen aan het Europese Hof over de uitleg van die regels. De Rechtbank erkent wel dat als de standpunten van FMN houtsnijden, er grote gevolgen zijn. Uiteindelijk kan alleen het Europese Hof hier ingrijpen. We wachten daarom de definitieve gunning af en gaan daartegen in beroep. Daarnaast staat vast dat de brief van Eurocommissaris Valean van vorig jaar nog steeds op tafel ligt en dat Nederland de zorgen van de Europese Commissie nog niet heeft weggenomen. We vragen de Europese Commissie daarom ook om de gang naar het Europese Hof te maken. Tot slot beraden we ons op de vraag of we in hoger beroep gaan tegen de uitspraak van de Rechtbank.”

Wordt dus wederom vervolgd, maar niet eerder dan in 2024.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FMN in beroep zodra ministerie concessie aan NS verleent | SpoorPro.nl
Intercity Roosendaal-Zwolle bij Ellecom

FMN in beroep zodra ministerie concessie aan NS verleent

NS wordt nog dit jaar de hoofdrailnetconcessie 2025-2035 gegund. Rob Dammers/Flickr

De rechtbank van Den Haag voelt zich niet bevoegd om te oordelen over het door de Staat onderhands gunnen van de hoofdrailnetconcessie aan NS. Zo luidt het oordeel in een bodemprocedure die was aangespannen door een collectief aan regionale vervoerders. Die vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), wilden ook meedingen via een aanbestedingsprocedure. Wat gaat er dus nu gebeuren? Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal nog dit jaar de concessie aan NS verlenen en vervolgens Gaat FMN daartegen in beroep.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.