Professor Rob Goverde van de TU Delft

TU Delft stelt Rob Goverde aan als hoogleraar Railverkeerskunde

De Technische Universiteit Delft heeft Rob Goverde aangesteld als fulltime hoogleraar Railverkeerskunde aan de faculteit van Civiele Techniek en Geowetenschappen. Goverde is een internationaal erkende pionier en expert in wiskundige planning van de treindienst. Ook is hij deskundig op het gebied van nieuwe spoorsystemen zoals het Europese beveiligingssysteem ERTMS en Automatic Train Operation (ATO).

Goverde is al sinds 1996 actief in het veld van railverkeerskunde en is een internationale expert op het gebied van operatie, planning en management van de treindienstregeling. Goverde promoveerde in 2005 aan de TU Delft. In 2008 werd hij universitair docent en vanaf 2014 bekleedde hij de functie van universitair hoofddocent. Goverde staat sinds 2011 aan het hoofd van de railverkeerskunde-groep van de afdeling Transport en Planning.

Onderzoek TU Delft

“Ik ben aan de TU Delft begonnen met het ontwerpen van dienstregelingen en ben me later ook gaan richten op zaken zoals energiezuinig rijden, dynamisch railverkeersmanagement en incidentmanagement. Vanuit die hoedanigheid doe ik veel onderzoek naar DAS (Driver Advisory Systems, red.), ATO (Automatic Train Operation, red.) en ERTMS. Laatstgenoemde zal na verloop van tijd de bestaande beveilligingssystemen vervangen. Doordat we de beveiliging aanpakken, kunnen de dienstregeling en het verkeersmanagement verbeteren”, stelt de professor.

ERTMS en ATO zijn systemen die door software worden aangestuurd en waarvoor de spoorsector een digitaliseringsslag moet maken. Hoewel de spoorsector al stappen heeft gemaakt om te digitaliseren, staat dit volgens Goverde nog in de kinderschoenen. “In het railverkeersmanagement moet bijvoorbeeld gekeken worden naar ERTMS in combinatie met Traffic Management Systems, Driver Advisory Systems en ATO. Daarbij moeten de knelpunten worden weggehaald.”

Aansturing treinen met algoritmes

“Bij de ingebruikname van ERTMS en railverkeersmanagement moeten we bekijken hoe we algoritmes kunnen inzetten om de treinen aan te sturen. Railverkeersmanagement zal machinisten ondersteunen bij knelpunten, maar ook helpen om energiezuinig te rijden. Dit vergt nogal wat van de algoritmes en de software die berekenen hoe treinen optimaal gaan rijden. Het is belangrijk is dat de inrichting hiervan robuust is.”

“Als een trein zwaarder is, remt hij later en trekt hij langzamer op. We moeten zorgen dat dit binnen de grenzen van het beveiligingssysteem zo zuinig en punctueel mogelijk gebeurt. Een andere voorbeeld is als je een andere trein ergens moet tussenvoegen. Dan moet je weten hoe alle andere treinen gaan rijden en de berekening met meerdere treinen tegelijk doen.”

Vraagstukken ATO

“Ook voor ATO dienen er nog een aantal vraagstukken te worden opgelost. Als je kijkt naar ATO bij metrosystemen, dan is dat relatief eenvoudig. De treinen rijden in een afgesloten, beveiligde omgeving en volgen allemaal hetzelfde patroon. Als ATO op gewoon spoor wordt toegepast dan zijn er veel meer factoren waarmee we rekening dienen te houden. Daarnaast is er om ATO internationaal toe te kunnen passen standaardisatie nodig, zoals ook bij ERTMS is gebeurd.”

Goverde zal zich in zijn wetenschappelijk onderzoek gaan richten op verbeterde methodes voor dienstregelingen, treinbesturing en real-time railverkeersmanagement om het spoorvervoer te verbeteren. De professor beoogt daarmee een optimale inzet van nieuwe technologieën zoals ERTMS en Automatic Train Operation (ATO).

Lees ook:

Professor Rob Goverde is op 28 november dagvoorzitter van de Intelligent Rail Summit 2017, waarbij diverse experts over de laatste ontwikkelingen op het gebied van Automatic Train Operation spreken. Bezoek de website voor meer informatie: https://www.railtech.com/intelligent-rail-summit-2017/

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.