Intercity Enschede-Den Haag

NS: 380 miljoen euro verlies, treinkaartjes in 2025 fors duurder

De tarieven voor het reizen met de NS gaan in 2025 fors omhoog, zo meldde de vervoerder vorige week. (Foto ter illustratie: Intercity Enschede-Den Haag) Rob Dammers/Flickr

Ondanks een hoopvol begin van het jaar, zag NS in 2023 de operationele prestaties verslechteren. De punctualiteit en zitplaatskans kwam lager uit dan een jaar eerder. Financieel blijft het spoorbedrijf worstelen met de naweeën van de coronapandemie, waardoor een fors verlies de boeken in ging.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Erik Verheggen

Bron: OVPro

5 reacties op “NS: 380 miljoen euro verlies, treinkaartjes in 2025 fors duurder”

Marc Busio|27.02.24|11:43

De trein was al amper een realistisch alternatief voor de auto, met dit soort tariefsverhogingen jaagt NS nog meer reizigers weg. De prijzen staan in geen verhouding meer tot de geleverde diensten, met de bedroevende prestaties op de HSL als meest trieste voorbeeld. Ieder normaal bedrijf zou onder dit soort omstandigheden in de kosten gaan snijden, maar een monopolist als NS legt de rekening direct neer bij zijn klanten. De toekomst van deze organisatie is behoorlijk somber.

Illya Vaes|28.02.24|14:59

En let wel: dit verlies bestaat grotendeels uit een bedrag dat boekhouders uit hun duim zuigen: een waardering op elektronisch papier van toekomstige inkomens.
VK zegt het duidelijker: “Het recht om als enige op het lucratiefste deel van het spoornet te mogen rijden, is plotsklaps 318 miljoen euro minder waard, vindt de NS […]. De boosdoeners? De stijgende rente, maar vooral de gedroomde reizigers die het laten afweten.” Weer die gehate reizigers.

Logisch, met prijsverhogingen tot +10%.

Illya Vaes|29.02.24|15:32

OK, de tussenliggende reactie is dus niet goedgekeurd. Spasiba.

Illya Vaes|01.03.24|15:50

Nog 1 poging voor de tussenliggende reactie, wellicht moeten reacties met URLs worden goedgekeurd dus die eruit gesloopt):

SpoorPro 23/2/2023:
2022 verlies 304 miljoen

SpoorPro 1/3/2023:
2022 winst! 435 miljoen (389 NL, 44 D, 2 UK; NB: deels staatssteun)

SpoorPro 27/2/2024:
2022 verlies! 421 miljoen EN nettowinst van 574 miljoen
2023 verlies 380 miljoen

Dus voor 2022 mag je kiezen uit 304 verlies, 435 winst, 421 verlies en 574 winst.
En nu goochelt NS Boekhouding met waarderingen.

Derk van Dorth|04.03.24|19:09

Achterblijvende reizigersaantallen (89%) komen door forenzen, die voeger max. 1 dag/wk thuis werkten, nu eens per 1 of 2 of 3 weken komen. Zijn alle colleges inmiddels fysiek, of deels online? Sommigen zijn (weer) in de auto gekropen, maar er zijn velen die sinds 2019 op E-fiets e.d. naar werk/opleiding gaan, nog door gemeenten, provincies aangemoedigd door vele nieuwe snelfietspaden.
1. BTW niet meer op OV-kaartjes
2. Bedrijven, instellingen motiveren ma, wo, vr op kantoor te laten werken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: 380 miljoen euro verlies, treinkaartjes in 2025 fors duurder | SpoorPro.nl
Intercity Enschede-Den Haag

NS: 380 miljoen euro verlies, treinkaartjes in 2025 fors duurder

De tarieven voor het reizen met de NS gaan in 2025 fors omhoog, zo meldde de vervoerder vorige week. (Foto ter illustratie: Intercity Enschede-Den Haag) Rob Dammers/Flickr

Ondanks een hoopvol begin van het jaar, zag NS in 2023 de operationele prestaties verslechteren. De punctualiteit en zitplaatskans kwam lager uit dan een jaar eerder. Financieel blijft het spoorbedrijf worstelen met de naweeën van de coronapandemie, waardoor een fors verlies de boeken in ging.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Erik Verheggen

Bron: OVPro

5 reacties op “NS: 380 miljoen euro verlies, treinkaartjes in 2025 fors duurder”

Marc Busio|27.02.24|11:43

De trein was al amper een realistisch alternatief voor de auto, met dit soort tariefsverhogingen jaagt NS nog meer reizigers weg. De prijzen staan in geen verhouding meer tot de geleverde diensten, met de bedroevende prestaties op de HSL als meest trieste voorbeeld. Ieder normaal bedrijf zou onder dit soort omstandigheden in de kosten gaan snijden, maar een monopolist als NS legt de rekening direct neer bij zijn klanten. De toekomst van deze organisatie is behoorlijk somber.

Illya Vaes|28.02.24|14:59

En let wel: dit verlies bestaat grotendeels uit een bedrag dat boekhouders uit hun duim zuigen: een waardering op elektronisch papier van toekomstige inkomens.
VK zegt het duidelijker: “Het recht om als enige op het lucratiefste deel van het spoornet te mogen rijden, is plotsklaps 318 miljoen euro minder waard, vindt de NS […]. De boosdoeners? De stijgende rente, maar vooral de gedroomde reizigers die het laten afweten.” Weer die gehate reizigers.

Logisch, met prijsverhogingen tot +10%.

Illya Vaes|29.02.24|15:32

OK, de tussenliggende reactie is dus niet goedgekeurd. Spasiba.

Illya Vaes|01.03.24|15:50

Nog 1 poging voor de tussenliggende reactie, wellicht moeten reacties met URLs worden goedgekeurd dus die eruit gesloopt):

SpoorPro 23/2/2023:
2022 verlies 304 miljoen

SpoorPro 1/3/2023:
2022 winst! 435 miljoen (389 NL, 44 D, 2 UK; NB: deels staatssteun)

SpoorPro 27/2/2024:
2022 verlies! 421 miljoen EN nettowinst van 574 miljoen
2023 verlies 380 miljoen

Dus voor 2022 mag je kiezen uit 304 verlies, 435 winst, 421 verlies en 574 winst.
En nu goochelt NS Boekhouding met waarderingen.

Derk van Dorth|04.03.24|19:09

Achterblijvende reizigersaantallen (89%) komen door forenzen, die voeger max. 1 dag/wk thuis werkten, nu eens per 1 of 2 of 3 weken komen. Zijn alle colleges inmiddels fysiek, of deels online? Sommigen zijn (weer) in de auto gekropen, maar er zijn velen die sinds 2019 op E-fiets e.d. naar werk/opleiding gaan, nog door gemeenten, provincies aangemoedigd door vele nieuwe snelfietspaden.
1. BTW niet meer op OV-kaartjes
2. Bedrijven, instellingen motiveren ma, wo, vr op kantoor te laten werken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.