Arriva

Student TU Delft ontwikkelt samen met Arriva CO2-barometer voor regionale treinen

Alle Arriva-dieseltreinen in Noord-Nederland zijn inmiddels omgebouwd naar treinen die rijden op HVO.Rob Dammers / Wikimedia Commons

PhD-student Marko Kapetanovic van de Technische Universiteit Delft heeft in samenwerking met Arriva een tool ontwikkeld genaamd de CO2-barometer. Hiermee kan de CO2-voetafdruk van treinen worden gemeten waardoor Arriva inzicht krijgt in manieren om deze te verkleinen.

Kapetanovic, een specialist in spoorwegtechniek uit Servië, verhuisde speciaal voor dit onderzoek naar Nederland. Hij greep de kans om bij de TU Delft aan de slag te gaan, toen Arriva en de universiteit iemand zochten om onderzoek te doen naar de duurzaamheid van treinen. Sinds 2018 heeft Kapetanovic gewerkt aan de ontwikkeling van de CO2-barometer en nu hoopt hij er op te promoveren.

“Niks is interessanter, wat mij betreft. Waar anders komen natuurkunde, economie, wiskunde en engineering zo samen? Ik had het naar mijn zin in Belgrado, maar dé plek om de nieuwste spoorwegtechnieken te bestuderen is toch echt de TU Delft. Daarom greep ik mijn kans toen Arriva en de TU Delft iemand zochten voor onderzoek naar de duurzaamheid van regionale treinen”, stelt Kapetanovic in een bericht op de website van de vervoersmaatschappij.

Het onderzoeksteam werd ondersteund door een sterk team van professoren aan de TU Delft en had nauwe betrokkenheid van Arriva-directeur Anne Hettinga, managers en engineers die uiteindelijk met de CO2-barometer zouden gaan werken.

Duurzaamheidsdoelen

De CO2-barometer kan van groot belang zijn voor Arriva, aangezien het bedrijf ambitieuze duurzaamheidsdoelen heeft gesteld. Het streven is om in 2025 CO2-neutraal te opereren en de uitstoot van treinen jaarlijks met 2 procent te verminderen. Om deze doelen te kunnen realiseren, is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de CO2-uitstoot. “De CO2-barometer maakt het mogelijk voor Arriva-engineers om gegevens in te voeren over het treinmaterieel, het spoor en de rijstijl, waarna ze inzicht krijgen in de energieopwekking, het verbruik en de CO2-uitstoot van de treinen”, stelt Arriva.

Echter, de functionaliteit van de CO2-barometer gaat nog verder volgens hen. “Het stelt de vervoersmaatschappij in staat om te voorspellen wat er gebeurt met de CO2-uitstoot wanneer er andere treinen worden gebruikt, verschillende brandstoffen worden ingezet, wijzigingen worden aangebracht aan het spoor of de stations, of wanneer er andere rijstijlen worden toegepast”, aldus de Serviër in het bericht. Dit biedt waardevolle inzichten bij het kiezen voor de meest duurzame opties.”

Wereldwijde aandacht

Het onderzoek van de Serviër heeft wereldwijd de aandacht getrokken van wetenschappers, aangezien de alternatieve treintechnieken en brandstoffen waar hij zich op heeft gericht nog relatief nieuw zijn. Kapetanovic heeft zijn inzichten en resultaten gedeeld via populaire wetenschappelijke tijdschriften en heeft ook presentaties gegeven op internationale congressen, zoals in Beijing.

Samen met Arriva breidt Kapetanovic de komende periode de CO2-barometer verder uit, zodat deze ook kan worden toegepast voor andere vervoersmodellen.

Lees ook:

TU Delft

Bron: OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Student TU Delft ontwikkelt samen met Arriva CO2-barometer voor regionale treinen | SpoorPro.nl
Arriva

Student TU Delft ontwikkelt samen met Arriva CO2-barometer voor regionale treinen

Alle Arriva-dieseltreinen in Noord-Nederland zijn inmiddels omgebouwd naar treinen die rijden op HVO.Rob Dammers / Wikimedia Commons

PhD-student Marko Kapetanovic van de Technische Universiteit Delft heeft in samenwerking met Arriva een tool ontwikkeld genaamd de CO2-barometer. Hiermee kan de CO2-voetafdruk van treinen worden gemeten waardoor Arriva inzicht krijgt in manieren om deze te verkleinen.

Kapetanovic, een specialist in spoorwegtechniek uit Servië, verhuisde speciaal voor dit onderzoek naar Nederland. Hij greep de kans om bij de TU Delft aan de slag te gaan, toen Arriva en de universiteit iemand zochten om onderzoek te doen naar de duurzaamheid van treinen. Sinds 2018 heeft Kapetanovic gewerkt aan de ontwikkeling van de CO2-barometer en nu hoopt hij er op te promoveren.

“Niks is interessanter, wat mij betreft. Waar anders komen natuurkunde, economie, wiskunde en engineering zo samen? Ik had het naar mijn zin in Belgrado, maar dé plek om de nieuwste spoorwegtechnieken te bestuderen is toch echt de TU Delft. Daarom greep ik mijn kans toen Arriva en de TU Delft iemand zochten voor onderzoek naar de duurzaamheid van regionale treinen”, stelt Kapetanovic in een bericht op de website van de vervoersmaatschappij.

Het onderzoeksteam werd ondersteund door een sterk team van professoren aan de TU Delft en had nauwe betrokkenheid van Arriva-directeur Anne Hettinga, managers en engineers die uiteindelijk met de CO2-barometer zouden gaan werken.

Duurzaamheidsdoelen

De CO2-barometer kan van groot belang zijn voor Arriva, aangezien het bedrijf ambitieuze duurzaamheidsdoelen heeft gesteld. Het streven is om in 2025 CO2-neutraal te opereren en de uitstoot van treinen jaarlijks met 2 procent te verminderen. Om deze doelen te kunnen realiseren, is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de CO2-uitstoot. “De CO2-barometer maakt het mogelijk voor Arriva-engineers om gegevens in te voeren over het treinmaterieel, het spoor en de rijstijl, waarna ze inzicht krijgen in de energieopwekking, het verbruik en de CO2-uitstoot van de treinen”, stelt Arriva.

Echter, de functionaliteit van de CO2-barometer gaat nog verder volgens hen. “Het stelt de vervoersmaatschappij in staat om te voorspellen wat er gebeurt met de CO2-uitstoot wanneer er andere treinen worden gebruikt, verschillende brandstoffen worden ingezet, wijzigingen worden aangebracht aan het spoor of de stations, of wanneer er andere rijstijlen worden toegepast”, aldus de Serviër in het bericht. Dit biedt waardevolle inzichten bij het kiezen voor de meest duurzame opties.”

Wereldwijde aandacht

Het onderzoek van de Serviër heeft wereldwijd de aandacht getrokken van wetenschappers, aangezien de alternatieve treintechnieken en brandstoffen waar hij zich op heeft gericht nog relatief nieuw zijn. Kapetanovic heeft zijn inzichten en resultaten gedeeld via populaire wetenschappelijke tijdschriften en heeft ook presentaties gegeven op internationale congressen, zoals in Beijing.

Samen met Arriva breidt Kapetanovic de komende periode de CO2-barometer verder uit, zodat deze ook kan worden toegepast voor andere vervoersmodellen.

Lees ook:

TU Delft

Bron: OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.