Een omgebouwde WINK-trein van Arriva
Video

Gedeputeerde Overijssel: 2027 meest logische moment voor start batterijtrein

Als de proeven met een batterijtrein positief verlopen, dan is kan in 2027 dit type trein tussen Almelo en Mariënberg rijden. In dat jaar start namelijk de nieuwe spoorconcessie, zei gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel donderdag bij de start van een proefproject met een WINK-batterijtrein. De proefritten vinden deze week plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland).

Ook voor het traject tussen Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, deels in de provincie Gelderland, kan de batterijtrein volgens Boerman een oplossing zijn. “Met deze proef krijgen we zicht of de nieuwe innovatie, de batterijtechniek een oplossing is op het Nederlandse spoor.”

Verduurzamingsopgave

In de proef werken Arriva, Stadler en ProRail samen met de provincies Friesland, Groningen, Overijssel en Gelderland. De provincies hebben te maken met een verduurzaamheidsopgave, omdat op sommige trajecten nog met dieseltreinen wordt gereden. De partijen hebben volgens Boerman samen “enkele tienduizenden euro’s geïnvesteerd in het proefproject.

Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail legt uit dat er in Nederland in totaal nog 572 kilometer spoor is waar met dieseltreinen wordt gereden. “Tot op heden hadden we als enige alternatief volledige bovenleiding. Dat is een intensief en kostbaar traject als je dat gaat elektrificeren.” Volgens haar is het belangrijk om ook naar alternatieven te kijken. Dat is eerder gedaan bij een proef met een waterstoftrein en nu ook met een batterijtrein.

Bekijk hier de video:

Stadler moest WINK-trein aanpassen voor proefproject

Tussen Almelo-Mariënberg-Hardenberg en Arnhem-Doetinchem rijdt de batterijtrein in het proefproject deels op batterijen en deels onder de bovenleiding. Daarvoor moest de WINK-trein worden aangepast, legt senior projectmanager Floris van Straaten van Stadler uit: “We hebben een software-aanpassing gedaan, zodat de batterijen die normaal gesproken wordt gebruikt om de remenergie op te slaan, kunnen worden gebruikt als tractiebatterij. Van Straaten vertelt dat er in Duitsland met de Flirt-Akku, een vergelijkbare batterijtrein, al ruim 200 kilometer is afgelegd zonder bovenleiding.

Wennekendonk: “We hebben nu gekozen voor deze trajecten in Overijssel en in Gelderland, omdat dit stukken zijn waar al deels bovenleiding is. Dan kan je die proef doen op dit baanvak met een stuk onder de bovenleiding en een stuk op batterijen. Als we een baanvak zouden kiezen zonder bovenleiding, dan is het veel moeilijker om nu die proef te doen, omdat deze trein nu een beperkte batterijcapaciteit heeft.”

De WINK-trein rijdt nu nog in Friesland en Groningen op hydrotreated Vegetable Oil (HVO), maar heeft een klein batterijpakket op het dak en heeft de mogelijkheid om omgebouwd te worden naar een volledige batterijtrein. Een volledige ombouw kost echter veel tijd en geld en is niet nodig om de werking van de batterijtrein te bewijzen, zeggen de betrokken partijen. Vandaar dat Stadler de trein voor het proefproject wat simpelere aanpassingen aan de trein heeft gedaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Gedeputeerde Overijssel: 2027 meest logische moment voor start batterijtrein”

Ron Swart|28.02.22|12:25

Dit bericht maakt niet duidelijk of de introductie van accutreinen in 2027 de elektrificatie van Almelo – Mariënberg en Hengelo – Zutphen overbodig maakt.

A C F Sierts|01.03.22|09:39

@Ron Swart: dat klopt. Dat is immers een bedrijfseconomische en politieke keuze. Proefjes doen is puur technisch. Batterij- en vooral hybride rijden is in de exploitatie relatief duurder dan full electric, vanwege (fors) extra voertuig-gewicht, -ruimtebeslag en slijtage / vervanging / revisie van accu en/of verbrandingsmotor.
Full electric is dus jaarlijks goedkoper, maar eenmalig duurder. Gelet op de lage rentestand, milieuwinst, bedrijfskosten performance lijkt full electric nu logisch.

A C F Sierts|01.03.22|09:57

@ Ron : voor Aml-Hdb en Apd-Zp is full electric een no-brainer (uniform materieelpark Vechtdal, relatief & absoluut geringe infra-investering, geen politiek-strategische issues).
Zp-Hgl daarentegen is politiek zeer beladen ivm cargo-routering. Zp (en Ah) zouden daardoor wel es hybride-exploitatiepunten kunnen gaan worden. Aangevuld met partiele bvl bij Goor en doorgaand van de aansluiting bij Eefde t/m Laren-Almen heb je een mooie oplossing die tzt altijd nog full electric gemaakt kan worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.