Een omgebouwde WINK-trein van Arriva
Video

Gedeputeerde Overijssel: 2027 meest logische moment voor start batterijtrein

Foto: Marieke van Gompel

Als de proeven met een batterijtrein positief verlopen, dan is kan in 2027 dit type trein tussen Almelo en Mariënberg rijden. In dat jaar start namelijk de nieuwe spoorconcessie, zei gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel donderdag bij de start van een proefproject met een WINK-batterijtrein. De proefritten vinden deze week plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Gedeputeerde Overijssel: 2027 meest logische moment voor start batterijtrein”

Ron Swart|28.02.22|12:25

Dit bericht maakt niet duidelijk of de introductie van accutreinen in 2027 de elektrificatie van Almelo – Mariënberg en Hengelo – Zutphen overbodig maakt.

A C F Sierts|01.03.22|09:39

@Ron Swart: dat klopt. Dat is immers een bedrijfseconomische en politieke keuze. Proefjes doen is puur technisch. Batterij- en vooral hybride rijden is in de exploitatie relatief duurder dan full electric, vanwege (fors) extra voertuig-gewicht, -ruimtebeslag en slijtage / vervanging / revisie van accu en/of verbrandingsmotor.
Full electric is dus jaarlijks goedkoper, maar eenmalig duurder. Gelet op de lage rentestand, milieuwinst, bedrijfskosten performance lijkt full electric nu logisch.

A C F Sierts|01.03.22|09:57

@ Ron : voor Aml-Hdb en Apd-Zp is full electric een no-brainer (uniform materieelpark Vechtdal, relatief & absoluut geringe infra-investering, geen politiek-strategische issues).
Zp-Hgl daarentegen is politiek zeer beladen ivm cargo-routering. Zp (en Ah) zouden daardoor wel es hybride-exploitatiepunten kunnen gaan worden. Aangevuld met partiele bvl bij Goor en doorgaand van de aansluiting bij Eefde t/m Laren-Almen heb je een mooie oplossing die tzt altijd nog full electric gemaakt kan worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gedeputeerde Overijssel: 2027 meest logische moment voor start batterijtrein | SpoorPro.nl
Een omgebouwde WINK-trein van Arriva
Video

Gedeputeerde Overijssel: 2027 meest logische moment voor start batterijtrein

Foto: Marieke van Gompel

Als de proeven met een batterijtrein positief verlopen, dan is kan in 2027 dit type trein tussen Almelo en Mariënberg rijden. In dat jaar start namelijk de nieuwe spoorconcessie, zei gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel donderdag bij de start van een proefproject met een WINK-batterijtrein. De proefritten vinden deze week plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Gedeputeerde Overijssel: 2027 meest logische moment voor start batterijtrein”

Ron Swart|28.02.22|12:25

Dit bericht maakt niet duidelijk of de introductie van accutreinen in 2027 de elektrificatie van Almelo – Mariënberg en Hengelo – Zutphen overbodig maakt.

A C F Sierts|01.03.22|09:39

@Ron Swart: dat klopt. Dat is immers een bedrijfseconomische en politieke keuze. Proefjes doen is puur technisch. Batterij- en vooral hybride rijden is in de exploitatie relatief duurder dan full electric, vanwege (fors) extra voertuig-gewicht, -ruimtebeslag en slijtage / vervanging / revisie van accu en/of verbrandingsmotor.
Full electric is dus jaarlijks goedkoper, maar eenmalig duurder. Gelet op de lage rentestand, milieuwinst, bedrijfskosten performance lijkt full electric nu logisch.

A C F Sierts|01.03.22|09:57

@ Ron : voor Aml-Hdb en Apd-Zp is full electric een no-brainer (uniform materieelpark Vechtdal, relatief & absoluut geringe infra-investering, geen politiek-strategische issues).
Zp-Hgl daarentegen is politiek zeer beladen ivm cargo-routering. Zp (en Ah) zouden daardoor wel es hybride-exploitatiepunten kunnen gaan worden. Aangevuld met partiele bvl bij Goor en doorgaand van de aansluiting bij Eefde t/m Laren-Almen heb je een mooie oplossing die tzt altijd nog full electric gemaakt kan worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.