Foto containerterminal

Port of Moerdijk wil met verbeterde spoorinfra op CCT naar een miljoen containers per jaar

Met een geplande uitbreiding van het spoor op de Combined Cargo Terminal (CCT) moet de Port of Moerdijk, de grootste landinwaarts gelegen zeehaven van Nederland, op termijn doorgroeien naar een miljoen containers per jaar.

Dat zei CCT-directeur Luc Smits onlangs in gesprek met BN de Stem. Op dit moment worden er op jaarbasis zo’n 600.000 containers verwerkt. Eerder vertelde commercieel manager Jay Baladien van Port of Moerdijk in de uitzending van SpoorProTV al dat de CCT later dit jaar de beschikking heeft over drie sporen van elk 740 meter.

Een daarvan is nieuw, terwijl de twee andere stukken spoor verlengd worden. Daarmee wil de haven groeien van zestig à zeventig treinen per week naar zo’n honderd. Volgens Baladien kan het aantal treinen vanaf deze zomer geleidelijk aan opgeschroefd worden. De opgewaardeerde spoorterminal wordt nog deze maand in gebruik genomen.

Extra containervolume

Om het extra containervolume aan te kunnen zullen er volgens Smits twee elektrische kranen van 10 miljoen euro per stuk worden geplaatst. Daardoor zijn er straks drie kranen beschikbaar. Daarnaast is 11 miljoen euro uitgegeven aan een zogeheten ‘keerspoor’, zodat een locomotief na het binnenrijden over het derde spoor na het ontkoppelen van de wagons direct weer weg kan. Tenslotte is er een extra wisselverbinding aangelegd.

“De uitbreiding geeft ons de mogelijkheid om naar nieuwe klanten te zoeken. Want wij streven naar groei”, zo wordt Smits geciteerd. De Port of Moerdijk heeft vergelijkbare ambities, zei Baladien afgelopen februari. De haven heeft reeds een miljoen vierkante meter aan grootschalige warehousing, maar daar kan nog eens een miljoen vierkante meter bijkomen. “Als je dat wilt faciliteren dan moet het spoor meegroeien”, aldus Baladien.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.