DB Schenker Rail

DB Cargo lijdt al vijf jaar stevig verlies

DB Cargo heeft in de afgelopen vijf jaar een verlies geleden van 1,18 miljard euro. Dat blijkt uit een analyse van de boeken van het spoorbedrijf door vakblad Nieuwsblad Transport.

DB Cargo, in de Nederlandse spoormarkt de grootste spoorgoederenvervoerder, leed in 2014 een verlies van 128 miljoen euro. Dat verlies is vorig jaar naar een recordhoogte van 341 miljoen euro gestegen. Alleen in 2016 daalde het verlies licht naar 229 miljoen euro in vergelijking met 242 miljoen euro in 2015.

Kritiek

In de Duitse politiek groeit de kritiek op de jarenlange tegenvallende bedrijfsresultaten. DB Cargo is onderdeel van de nationale spoorwegen Deutsche Bahn. De verliezen worden door het moederconcern gecompenseerd met kruissubsidies.

Uit de onderzochte cijfers door Nieuwsblad Transport blijkt dat DB Cargo vorig jaar 73 miljoen euro ontving van het infrastructuurbudget van de centrale Duitse overheid. Dit zorgde ervoor dat het verlies vorig jaar niet boven de 400 miljoen euro uitkwam. Het grootste verlies leed het spoorbedrijf uit het wagenvervoer, wat in de laatste vijf jaar voor een tekort van 843 miljoen euro zorgde.

Scenario’s

Binnen Deutsche Bahn wordt op dit moment over verschillende scenario’s gesproken om het tij te keren. Een scenario is het afstoten van het wagenvervoer. Een ander scenario richt zich juist op het in stand houden van deze tak met subsidie. Het verkeersministerie is geen voorstander van deze laatste optie, omdat daar steeds meer weerstand is tegen staatssteun geven aan een noodlijdend concern.

Het afstoten van de wagenladingtak staat tegelijkertijd haaks op de voorgenomen verduurzamingsplannen waarin wordt ingezet op een verschuiving van het goederenvervoer van de weg naar het spoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “DB Cargo lijdt al vijf jaar stevig verlies”

Theodor Smeets|29.08.19|12:54

Duitse politiek is helemaal geent op autoverkeer,zie industrie.Mora c was een genadestoot voor vervoer op de rail, kijk maar naar de verbinding Rotterdan-Genua. Nederland,Zwitserland,Oostenrijk hebben wel hun huiswerk gemaakt. Duitsland daartegen doet er tig jaren over om haar infra aan te passen.Umweltfreundlichkeit is een vies woord in vele oren.Dezer dagen kwam er een rapport uit wie de grootste vervuilers zijn,nl.het wegvervoer en vervoer door de lucht.Politiek Duitsland moet ingrijpen.

Marc Busio|31.08.19|10:41

Dit illustreert nog maar eens dat de toekomst van het goederenvervoer per spoor een somber perspectief heeft. De torenhoge investeringen die gedaan moeten worden om het enigszins interessant te maken voor het bedrijfsleven zal de politiek niet op willen brengen. De achterstand op het vervoer over de weg is alleen maar groter geworden omdat dit volop profiteert van goedkope arbeidskrachten uit Europa, terwijl de tarieven voor het railvervoer alleen maar gestegen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.