Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

‘Voorstel ERA voor geluidsreductie spoor gaat niet ver genoeg’

Het voorstel van European Union Agency for Railways (ERA) voor geluidsreductie van het spoor gaat niet ver genoeg. Goederenwagons die herrie maken moeten snel van het spoor verdwijnen. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in reactie op een voorstel voor stillere routes op Europese spoorverbindingen.

Het voorstel ‘TSI Noice’ houdt in dat op de routes waar ’s nacht gemiddeld meer dan twaalf goederentreinen rijden, bestaande wagons moeten voldoen aan geluidsnormen. Nieuwe wagons moeten al sinds 2006 voldoen aan deze normen. Van Veldhoven wil echter dat er een totaalverbod komt voor goederentreinen die lawaai maken.

Geluidshinder

De bewindsvrouw wijst erop dat in diverse plaatsen in Nederland omwonenden geluidshinder ervaren door goederenvervoer. Meer dan één miljoen Nederlanders wonen binnen driehonderd meter van het spoor. Uit cijfers van ProRail blijkt dat het aantal klachten van omwonenden over trillingen door het spoor de laatste jaren toeneemt.

“Een aanpak bij de bron is hierin natuurlijk het meest effectief. Omdat het vervoer van goederen grotendeels een internationale aangelegenheid is, ligt het voor de hand om geluidsreductie van bestaande goederenwagons ook op Europees niveau aan te pakken.”

Uitfaseren laawaaiige goederenwagons

De staatssecretaris wijst erop dat Nederland samen met Duitsland en Zwitserland een voorstel bij de Europese Commissie heeft ingediend voor het uitfaseren van lawaaiige goederenwagons vanaf 2021 op het gehele Europese spoornetwerk. De Europese Commissie heeft dit voorstel volgens haar niet aanvaard ‘vanwege het hoge aantal te verwachten derogatieverzoeken’, oftewel verzoeken om te mogen afwijkingen van de normen.

“Nederland pleit nogmaals voor de aanpassing van de TSI Noise voor dit eerder ingediende voorstel. Indien de aanpassing van de TSI Noise wordt aangenomen, dan dient deze gecombineerd te worden met een onderzoek naar volledige uitfasering in de EU.”

In oktober wordt er gestemd over het voorstel ‘TSI Noice’ in de Railway Interoperability and Safety Committee van de Europese Commissie.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Voorstel ERA voor geluidsreductie spoor gaat niet ver genoeg’”

John rdam|30.04.18|16:24

Je zou willen dat deze staatssecretaresse op andere dossiers net zulke daadkrachtige taal zou laten horen. Maar ja, voor je het weet gaat het dan over dingen die het kabinet/haar departement geld kosten. In tegenstelling tot dit onderwerp, waarvoor anderen de portemonnee zullen moeten trekken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.