Het verzakte spoor in Duitsland, foto: Benedikt Spether

Spoorsector luidt noodklok over blokkade Rhine-Alpine Corridor

Nederlandse spoorvervoerders en Havenbedrijf Rotterdam hebben de noodklok geluid over de stremming van de belangrijke spoorverbinding Rhine-Alpine Corridor, die Nederland met Zwitserland en Italië verbindt. Door bodemverzakking bij werkzaamheden in het Duitse Rastatt is er geen goederenvervoer over deze verbinding mogelijk. Volgens brancheorganisatie RailGood kost dit spoorvervoerders dagelijks rond de tien miljoen euro. De Europese corridor verbindt de haven van Rotterdam via Duisburg met Basel en Milaan.

Volgens Duitse spoorbheerder DB Netz kan de blokkade nog tot september duren. Dit is onacceptabel, schrijven  belangenorganisaties RailGood, KNV en Havenbedrijf in een gezamenlijke verklaring. Te meer omdat de gebruikelijke omleidroutes in Duitsland door werkzaamheden aan het spoor buitendienst zijn en daardoor onbruikbaar zouden zijn. Zij eisen daarom dat spoorbeheerder DB Netze en de Rhine Alpine Rail Freight Corridor snel met een noodplan komen.

Blokkade

Honderden goederentreinen zijn de afgelopen week getroffen door de blokkade. “Het spoorgoederenvervoer en de gehele supply chain van producenten, vervoerders, bedrijven en consumenten loopt hierdoor ernstige schade op. een langdurige stremming is geen optie”, zo stellen de partijen. Zij wijzen erop dat er eerder dit jaar ook al grote beschikbaarheidsproblemen waren op de achterlandverbindingen in Nederland (Moerdijkbrug en Calandbrug) en in Noord-Italië (Luino).

“Deze grote stremming in de aorta van het Europese spoorgoederenvervoer vraagt om een fundamentele verbetering van zowel de internationale coördinatie van werkzaamheden aan het spoor als van de beschikbaarheid en kwaliteit van de noodplannen.” Ook in de toekomst dient dit geborgd te worden.

Grensoverschrijdend spoorvervoer

De spoorvervoerders en het Havenbedrijf geven aan dat spoorgoederenvervoer onmisbaar is voor de verbinding van de Nederlandse havens, terminals, handel en industrie met hun achterland én voor de vergroening van goederentransport. “Daarvoor is een Europees spoorwegennet met een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid noodzakelijk. Het snel en effectief ingrijpen door spoorbeheerders is essentieel voor de toekomst en een betrouwbaar imago van het grensoverschrijdend spoorvervoer”, benadrukken zij.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorsector luidt noodklok over blokkade Rhine-Alpine Corridor”

Marco van Zoen IEC|28.08.17|08:29

Heel vervelend als je door lokale kortzichtigheid spoorlijnen sluit of degradeert, dan hou je steeds minder alternatieven over bij problemen op het spoor. Ik denk b.v. aan Nijmegen – Kleve of Wörth am Rhein – Lauterbourg. Men zou op Europees niveau eens moeten bekijken of je bepaalde spoorlijnen niet beter open kan houden, desnoods met subsidie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.