Een goederentrein met gevaarlijke stoffen op station Tilburg Centraal

Mansveld: geen extra veiligheidsmaatregelen op Brabantroute

Er worden geen extra veiligheidsmaatregelen getroffen op de Brabantroute nu er vanwege de werkzaamheden aan de Betuweroute meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen over dit spoortraject rijden. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu in beantwoording op Kamervragen. De SP, PvdA en CDA hadden Kamervragen gesteld naar aanleiding van een rapport van ILT, waarin de Inspectie vaststelt dat de informatie over de samenstelling van wagons met gevaarlijke stoffen in sommige gevallen onjuist is.

Bijna een kwart van de goederentreinen rijdt door de steden, met name in de provincie Noord-Brabant. De steden op de Brabantroute (Breda-Tilburg-Eindhoven) worden daarbij op dit moment het zwaarst belast, blijkt uit cijfers van het CBS. Breda is de koploper met jaarlijks bijna 14.000 goederentreinen.

De discussie over de spoorveiligheid op de Brabantroute laaide eerder dit jaar al op toen een passagierstrein achterop een stilstaande goederentrein reed in Tilburg. Daarbij ontstond een lek in de ketelwagen van de goederentrein en raakten acht inzittenden van de stoptrein gewond.

Omleiding via Brabantroute

Sinds april van dit jaar rijden er meer goederentreinen over de Brabantroute vanwege de aanleg van het derde spoor in Duitsland. Het treinverkeer dat normaal gesproken over de Betuweroute rijdt, gebruikt tijdens de werkzaamheden deze alternatieve route. De Brabantroute wordt tijdens de werkzaamheden ongeveer één week per maand gebruikt wordt als omleidingsroute, meldt Mansveld aan de Kamer.

Bij inspecties van ILT in 2014 is gebleken dat de informatievoorziening over ladingen van treinen in zeven procent van de gevallen onjuist was. Bij 412 uitgevoerde controles klopte in 37 gevallen de informatie niet. In 14 gevallen ging het over treinen met gevaarlijke stoffen. De overtredingen varieerden van onjuiste treinsamenstellingen tot het helemaal ontbreken van informatie over treinen met gevaarlijke stoffen op het spoor.

Rampenbestrijding spoor

SP-Kamerleden Eric Smaling en Farshad Bashir willen dat de capaciteit van de rampenbestrijding op en rond het spoor en de rangeerterreinen uitbreidt nu het aantal goederentransporten over de Brabantroute toeneemt. Mansveld zegt echter dat er geen aanleiding om aanvullende voorzieningen op baanvakken of spooremplacementen te treffen. “Ook met deze extra transporten zal het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen de risicoplafonds van het Basisnet moeten blijven”, aldus de bewindsvrouw. In de regeling Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen is vastgelegd wat de maximale risico’s voor omwonenden mogen zijn.

De staatssecretaris laat verder weten dat er geen afslag bij de spoorlijn naar Zeeland komt naar de Antwerpse haven, vanwege de beperkte hoeveelheden vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor’ tussen Vlissingen en Antwerpen. Daarnaast is het sinds enige tijd mogelijk om op het spooremplacement in Roosendaal te ‘kop maken’, waardoor het onnodig twee keer op en neer rijden tussen Roosendaal en Kijfhoek niet meer nodig is.

Samenstelling wagons

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland en CDA-Kamerlid Martijn van Helvert willen dat vervoerders wettelijk worden verplicht om ook de samenstelling van wagons zonder gevaarlijke stoffen te melden. Volgens Mansveld is dit niet mogelijk, omdat in Europees verband alleen de verplichting tot registratie van wagons met gevaarlijke stoffen geldt.

“Als in Nederland ook niet-gevaarlijke stoffen verplicht geregistreerd zouden moeten worden, dan zou dit leiden tot een ‘nationale kop’ op Europese regelgeving en daarmee tot bezwaren van internationaal opererende goederenvervoerders. Daarbij bestaat er in Europees verband weinig draagvlak om zo’n verplichting tot stand te brengen”, aldus de staatssecretaris.

Uitbreiding controles

De bewindsvrouw meldt dat ProRail haar controles uitbreidt naar alle 25 emplacementen waar gerangeerd mag worden met wagons met gevaarlijke stoffen. Bij een controle door ProRail worden alle bereikbare en zichtbare sporen gecontroleerd. Dat betekent dat de middelste sporen niet worden gecontroleerd. ILT heeft onbeperkt toegang tot alle sporen.

In het eerste half jaar van 2015 zijn er door ProRail tussen de 15 en 20 controles per week uitgevoerd, voor het overgrote deel gericht op de 8 focusemplacementen (Venlo, Blerick, Sloe, Kijfhoek, Waalhaven, Pernis, Botlek, Maasvlakte). Het is onbekend of er daarbij onjuiste informatie is ontdekt.

Informatiesysteem Gevaarlijke Stoffen

Het ministerie kijkt ondertussen samen met de spoorsector hoe het Informatiesysteem Gevaarlijke Stoffen (ISG) verder kan worden verbeterd. Sinds de komst van ISG is de informatie over de samenstelling en positie van deze wagons met gevaarlijke stoffen al verbeterd.

Mansveld meldt dat diverse partijen werken aan een 2.0-versie van ISG, met betere en meer volledige informatie over gevaarlijke stoffen. Ook wordt daarbij gekeken naar een GPS-track-and-tracesysteem om de wagons realtime te kunnen volgen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.