goederentrein

ProRail verdeelt 3,3 miljoen treinritten over vervoerders

Spoorbeheerder ProRail heeft voor de dienstregeling van 2015 3,3 miljoen treinritten over 23 verschillende spoorvervoerders verdeeld. De dienstregeling is volgens ProRail in grote mate vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Het aantal aangevraagde en toegewezen treinritten blijft volgend jaar op hetzelfde niveau. Ook in de verhouding van het aantal verstrekte treinpaden aan goederenvervoer en het passagiersvervoer verandert weinig.

Een van de wijzigingen is dat er weer nachttreinen tussen Amsterdam en Schiphol gaan rijden. Nu is de luchthaven nog drie keer per week in de nacht vanuit Amsterdam bereikbaar per bus. In de dienstregeling van 2015 kan er weer altijd met de trein naar het vliegveld worden gereisd. In één nacht vindt dit met een overstap via Amsterdam Bijlmer plaats. Een andere grote wijziging is dat de Beneluxtrein naar Brussel in 2015 vanaf Amsterdam zal vertrekken in plaats van Den Haag.

Werkzaamheden

In 2015 vinden er diverse grote vernieuwingswerkzaamheden aan het spoor plaats waar vervoerders en reizigers hinder van zullen ondervinden. Dat gebeurt onder meer bij station Utrecht, romdom Schiphol, aan de zuidkant van station Eindhoven in Delft en rondom station Zwolle. Verder zal het goederenvervoer zal last hebben van de werkzaamheden voor het derde spoor in Duitsland. Op dit moment loopt het gesprek met vervoerders en andere betrokken partijen over de impact hiervan. Dit najaar informeert de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de Kamer over de maatregelen die hiervoor worden genomen.

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “We halen opgelucht adem dat het weer gelukt is. Het is een staaltje van collegiale samenwerking. Tegelijkertijd wordt de capaciteitsverdeling ieder jaar moeilijk. Zeker vanwege de beperktere capaciteit die er ontstaat vanwege de aanleg van het derde spoor in Duitsland dat gelijk loopt met de toename van het reizigersvervoer door Programma Hoogfrequent Spoor.”

Capaciteitsverdeling

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders hun dienstregeling voor het volgende jaar afronden en kan het onderhoud aan het spoor definitief worden ingepland.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.