Goederentrein, spoorgoederenvervoer

KNV bekritiseert Lange Termijn Spooragenda

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt dat in de Lange Termijn Spooragenda van het ministerie voor Infrastructuur en Milieu een internationale benadering mist. Dit rapport wordt donderdag in de Tweede Kamer behandeld. Volgens de werkgeversvereniging ligt de nadruk te veel op het reizigersvervoer en wat er binnen de landsgrenzen moet gebeuren met het spoor.

KNV benadrukt dat negentig procent van de goederentreinen in Nederland de Nederlandse grens passeren. Dat maakt het goederenvervoer een grote inkomstenpost voor ons land.

Duurzaamheid

De Europese Unie heeft uit duurzaamheidsoverwegingen al geruime tijd aandacht voor het lange-afstand-goederenvervoer. De Lange Termijn Spooragenda ziet goederenvervoer per spoor slechts als handige aanvulling bij capaciteitsproblemen, stelt KNV. De Nederlandse overheid zou zich net als de EU op de groei van het internationaal goederenvervoer en aspecten van duurzaamheid moeten richten.

De komende jaren wordt nationale wetgeving voor het spoor geleidelijk aan door Europese wetgeving vervangen. Onlangs is wetgeving over het gezamenlijk beheer van trans-Europese spoorcorridors voor spoorgoederenvervoer gerealiseerd. Dat betekent dat ProRail niet alleen taken binnen de landsgrenzen krijgt, maar ook medeverantwoordelijk is voor het beheer van de drie EU spoorgoederenvervoer-verbindingen die van en naar Rotterdam lopen.

ProRail-concessie

Volgens minister Schultz van Haegen is het hoofddoel van de Lange Termijn Spooragenda ‘om de kwaliteit van het spoorproduct verbeteren zodat de reiziger en verlader de trein in toenemende mate als aantrekkelijke vervoersoptie beschouwen’.

KNV pleit er bij de minister voor om bij het beheer van de nieuwe ProRail-concessie haar belangen te bundelen met die van de klanten van ProRail. Ad Toet, directeur KNV: “Meer invloed van klanten zal de efficiency, de kwaliteit en de veiligheid bij het beheer van de spoorstaven doen verbeteren.”

Dienstverlening verbeteren

Directeur Marion Gout van ProRail gaf dinsdag tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers al aan dat de spoorbeheerder meer mensen gaat inzetten op het contact met de spoorvervoerders om de dienstverlening te verbeteren.

Lees ook:
ProRail verbetert dienstverlening aan spoorvervoerders

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.