Uitrol van ERTMS: werken in tranches om te leren van ervaringen
Balises (de gele vlakken) zoals die te zien zijn tussen de spoorstaven op Utrecht Centraal communiceren met treinen. Dat is de basis van ERTMS. Marten de Vries/Creative Commons
De uitrol van ERTMS gaat flink op de schop. Dit gebeurt naar aanleiding van een second opinion van een externe commissie van – ook internationale – experts op het gebied van de implementatie van ERTMS/ETCS die begin november 2023 werd gepresenteerd. De uitrol van ERTMS gaat nu stapsgewijs, in kleine ’tranches’, gebeuren, zo geeft demissionair staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan in een brief aan de Tweede Kamer.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het is ook werkelijk één grote brakke wanvertoning met de landelijke uitrol. We zijn in NL al meer dan 25 jaar bezig met ERTMS. Op de Betuweroute draait het al meer dan een decennium perfect – vanaf dag 1 wel te verstaan (!)
Maar de landelijke uitrol? Het is 1 groot drama. In februari 2012 kwam de Commissie-Kuiken met een glasheldere conclusie: TEMPO MAKEN !!! Er kwam bijna 2,5 miljard. Enorm! Inmiddels is het februari 2024 – er we zijn nog geen milimeter opgeschoten. Behalve met het geld…
Misschien ook eens kijken hoe men in België de uitrol van ETCS pragmatisch heeft aangepakt. Daar moet tegen eind 2025 het volledige hoofdspoor zijn uitgerust. In functie van de bestaande seininfrastructuur gebruikt men er Level 1 en Level 2 door elkaar. Eens 2025 voorbij kan in functie van vet gewone onderhouds- en moderniseringsbeleid waar nog niet het geval is, vlot worden opgewaardeerd van Level 1 naar Level 2.