INCG op de HSL

ERTMS-testfase op Almere-Zwolle na ‘second opinion’ onzeker

De HSL is al uitgerust met ERTMS. Het is de bedoeling dat het systeem uiterlijk in 2050 op de belangrijkste Nederlandse spoorlijnen ligt. Rob Dammers/Flickr

De proef met ERTMS op het traject tussen Almere en Zwolle is in elk geval voor even in de ijskast gezet. In 2027 zou er enkele maanden met het nieuw in te voeren Europese treinbeveiligingssysteem getest gaan worden op het traject, waardoor er al die tijd geen reizigerstreinen zouden kunnen rijden. Of de test op dat baanvak doorgaat, is dan ook nog onzeker, zoals het gehele uitrolproces van ERTMS in heroverweging is.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

9 reacties op “ERTMS-testfase op Almere-Zwolle na ‘second opinion’ onzeker”

Marc Busio|13.12.23|10:27

Bravo! Nu nog graag het gehele ERTMS-project in de ijskast. Niet in die ijskast van de PVV, want daar zal de komende maanden nog heel wat in gestopt moeten gaan worden. Nee, een eigen ijskast van ProRail. Een hele grote, waar ook de komende jaren nog veel overbodige en geldverslindende projecten in opgeborgen kunnen gaan worden.

Pat Rick|13.12.23|14:29

@Marc: je snapt toch wel dat dit is gedaan om zaken te versnellen. ERTMS is nog steeds van grote waarde voor Nederland en moet op een goede manier worden ingevoerd. Helaas moeten buitenlandse experts ons vertellen dat de opzet van ProRail sneller/goedkoper/eenvoudiger kan

Dit is gewoon een bewijs dat ProRail niet kosteneffectief bezig is en dat omvorming tot een ZBO nodig is om wat lijkt op een ‘self serving’ mindset van de top te veranderen. Maar men komt snel weer met een PR-story over dassen

Pat Rick|13.12.23|15:04

De originele opzet van de uitrol van ERTMS was al ingewikkeld met ProRail en verschillende partners. Het lijkt niet alleen duurder dan in het buitenland, omdat veel partners hier wellicht aan moeten verdienen. Ook gaan hierdoor schaalvoordelen verloren en lijkt het lastiger om kennis te delen, waardoor de leercurve minder stijl is. Daardoor lijkt de uitrol minder snel te gaan, ondanks dat ProRail nu belooft dat het nog sneller gaat dan in Belgie en Denemarken. Een recept voor tegenvallers dus.

Pat Rick|13.12.23|15:06

Ook leek het er op dat ProRail&co zich makkelijker konden indekken als er inderdaad tegenvallers zouden zijn. Er zou duidelijker moeten zijn wie wat doet, ipv een wollige rapportage zonder goede cijfers. Want straks zal het wellicht onduidelijk zijn waar zaken fout zijn gegaan en waarom het meer geld heeft gekost (is al bij de opzet dus). En is er weer een parlementaire enquete nodig met een dik rapport terwijl de reiziger in de kou staat. NL verdient beter voor de gelden tbv infra-investeringen

Pat Rick|13.12.23|15:06

De Deense aanpak kan leidend zijn voor een snellere en goedkopere uitrol van ERTMS (als ProRail dat ook wil): een (1) projectorganisatie, liefst iedereen in hetzelfde gebouw. Korte lijntjes, hands-on aansturing, compacte kwantitatieve rapportage. Zo snel mogelijk ervaring opdoen met makkelijke trajecten (liggen meestal aan de randen van het netwerk).

Zou men een change readiness assessment van ProRail of het ERTMS-verhaal doen, dan zou overal rode vlaggen zien door de heersende belangen.

Robbie RedHot|14.12.23|11:49

Een reeds lang bewezen techniek waarbij veiligheid en treinfrequentie wel bij varen…. en dan in de koelkast om niet heldere redenen. Zo jammer.

Robbie RedHot|14.12.23|11:51

Een bewezen techniek die veiligheid én frequentie verhoogd. Begin en zet door met nationale uitrol. Ze sluit ook aan op Europese uitrol.

Pat Rick|14.12.23|14:38

@Robbie Redhot: eens dat de nationale uitrol zo snel en kosteneffectief mogelijk moet worden doorgezet. Met aansluiting op de Europese uitrol.

Illya Vaes|15.12.23|15:07

Maanden een drukke spoorlijn de facto gewoon opheffen voor een “Cover your Ass” testfase is natuurlijk absurd (hoe irrelevant kun je jezelf eigenlijk noemen voor je op straat wordt gezet?) maar het was des te wranger omdat Lelystad – Hattemerbroek al voorzien is van een prima functionerende Alstom ERTMS-installatie in dual signalling (dus met terugval naar NS54-lichtseinen).
Hopelijk levert de heroverweging ook klantgerichtheid (de echte klant = reiziger, niet spoorsectornavel “de vervoerder”).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.