Station Deventer

Aanpak drukte bij Deventer komende jaren ‘niet reëel’

Door gebrek aan ruimte moet de IC Amsterdam-Deventer tot acht minuten wachten voordat hij verder kan rijden Rob Dammers/Flickr

De aanleg van een vierde perronspoor zou een oplossing kunnen zijn voor de drukte op spoorknooppunt Deventer, maar voorlopig is daarvoor te weinig geld beschikbaar, meldt staatssecretaris Heijnen. Door de drukte op het spoor moeten treinen vaak tot acht minuten wachten voordat ze verder kunnen rijden.

NS, ProRail, provincie Overijssel en gemeente Deventer koesteren al enige tijd de wens om station Deventer uit te breiden. De aanleg van een vierde perron, in combinatie met aanpassingen aan het emplacement, zou de capaciteit op het spoor in Oost-Nederland kunnen vergroten en verlies aan reistijd kunnen tegengaan. Maar het lijkt erop dat deze wens voorlopig niet in vervulling gaat.

Volgens Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is er namelijk niet genoeg geld beschikbaar. Het knooppunt kwam ter sprake toen ze reageerde op vragen van Tweede-Kamerleden Grinwis (ChristenUnie) en Vedder (CDA) over het opheffen van de directe treinverbinding tussen Enschede en Deventer en Schiphol – wat overigens niet door het gebrek aan capaciteit rondom Deventer komt.

“Het is nog niet bekend op welke termijn het spoorknelpunt bij Deventer opgelost kan worden”, schrijft Heijnen aan de Kamer. “De maatregelen die nodig zijn rond Deventer worden integraal bekeken met de benodigde maatregelen op andere delen van de corridor. Het verkennend onderzoek door ProRail wordt naar verwachting medio 2025 afgerond.”

Meer kosten dan budget

Hoewel het onderzoek dus in gang is gezet, lijkt het er niet op dat er naar aanleiding van de resultaten ingegrepen gaat worden bij Deventer: “Het is nu wel al duidelijk dat de te treffen maatregelen aan de infrastructuur in elke variant meer kosten dan het nu beschikbare budget.” De realisatie van het perron is daardoor volgens de staatssecretaris “waarschijnlijk de komende jaren niet reëel.”

Honderd keer vertraging

Treinen staan bij Deventer regelmatig noodgedwongen stil vanwege de drukte op het spoor. Zo moet, door het ontbreken van een vierde perronspoor, een binnenkomende of vertrekkende Intercity Amsterdam-Deventer acht minuten wachten voordat er ruimte is om verder te rijden. Dat komt op dit moment drie keer per dag voor: één keer in de ochtendspits en twee keer in de avondspits.

Volgens de opzet voor de dienstregeling van 2025 gaat het om “circa honderd reizen” per dag die tijd verliezen. “Afhankelijk van de uitwerking van de toekomstige dienstregeling en de behoefte aan meer internationaal verkeer over deze corridor, zal dit getal oplopen”, aldus Heijnen.

Lees ook:

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

6 reacties op “Aanpak drukte bij Deventer komende jaren ‘niet reëel’”

Illya Vaes|22.03.24|13:41

Voorheen kon je op twee spoorfasen van spoor 3 twee treinen achter elkaar laten halteren, maar dat is met de heilige oorlog tegen wissels ongedaan gemaakt. Weer geld uitgegeven voor een functionele achteruitgang…

asierts|22.03.24|13:52

Ik heb ook dit verhaal weet met totale verstandsverbijstering zitten lezen. Elke keer weer lopen we tegen nijpende capaciteitstekorten op, en consequent & keer op keer lees je NIETS over de mogelijkheden die ETCS kan bieden om dit soort issues op te lossen. Het is inmiddels TWAALF JAAR GELEDEN dan de Commissie-Kuiken met haar rapport kwam, en een slordige 10 jaar geleden dat er een astronomische 2,43 miljard euro beschikbaar werd gesteld.

Resultaat? NUL. Nouja, de techneuten zijn wat bezig…

asierts|22.03.24|13:54

Oh ja, welke club is er ook al weer verantwoordelijk voor voldoende capaciteit op het spoor?

A C F Sierts|23.03.24|05:21

Excuses voor 3e reply, maar nog effe:

Natuurlijk is aanpak wel reeel. Sterker nog: ProRail en Minister zijn daartoe wettelijk verplicht, en zonodig zullen ze daar via de Tweede Kamer of de Rechter gedwongen worden. Er is hier sprake van een verkeerscapaciteitstekort dat prima oplosbaar is, vermits men de juiste beleidskeuzes mbt ERTMS maakt. Men blundert maar door, en DAT is het probleem. Niet geld, tijd of techniek. Er is juist teveel geld, tijd en techniek. Wat ontbreekt is de vuist op tafel.

Marc Busio|23.03.24|12:29

Met die krappe bocht naar Apeldoorn en enkel spoor naar Zwolle is de situatie aan de noordzijde van het station vrij hopeloos. Ten zuiden van het station is er echter volop ruimte voor een ongelijkvloerse kruising van de sporen naar Zutphen en Almelo. Daar een fly-over of dive-under bouwen zou al wat verbetering in de situatie brengen.

asierts|25.04.24|21:43

@ Marc Busio: werkelijk waar, hoe komt u er toch bij dat een ongelijkvloerse kruising verbetering oplevert? Dat is helemaal het probleem niet !

Het probleem in Dv is perroncapaciteit. Vanmorgen rond 10:15 was het ook weer raak: een fors vertraagde IC 1632 Twente>Schiphol verstoort de IJssellijn-knoop. Gevolg IC3637 naar Rsd krijgt +7, loopt vervolgens voor Zp vast op de tegentrein op spoor 4, gevolg +10, en komt voorbij Ah achter een Sprinter, resultaat +18 te Nm. IC Dv>Zl ook +6 > missen asl.

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens